Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej uczniowie od klasy 4 uczą się drugiego języka nowożytnego (jako zajęć dodatkowych, za zgodą organu prowadzącego). Skoro jest to język drugi, na drugim etapie edukacyjnym, to jaka ma być realizowana podstawa programowa? Chyba nie przewidziano w podstawie programowej takiej sytuacji, bo obecna podstawa jest zarezerwowana dla pierwszego języka obcego (od 1 klasy SP), a dla drugiego języka obcego - dopiero od klasy 7, a nie od 4.
Przepisy rozporządzenia są jednoznaczne: dotyczą przedmiotów obowiązkowych, które każda szkoła publiczna jest obligowana realizować.Nie ma natomiast podstaw programowych dla przedmiotów dodatkowych, które szkoła zamierza wprowadzać do nauczania (w tym także dla kół zainteresowań), dlatego przepisy ustawy pozwalają na tworzenie programów nauczycielom lub zespołom nauczycieli w danej szkole. Dyrektor szkoły przestrzegając kompetencji ustawowych organów szkoły w tym zakresie dopuszcza taki program i włącza go do zestawu programów nauczania w danej szkole.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 22a.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy organizacji egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą. Wiem z rozporządzenia, że przeprowadza się egzaminu z plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego. Co wobec tego wpiszemy na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na dziecko 6-letnie realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu niepublicznym przysługuje wyższa dotacja niż na dziecko 3-4 letnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie aktualnych medali, odznaczeń lub rozporządzenia, w którym znajdę odpowiedź. Jestem nowym dyrektorem i nie znam aktualnych medali.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy zgodności zapisu w WSO z rozporządzeniem w sprawie oceniania. Mamy w WSO zapis, iż Ocenę śródroczną ustala się na podstawie ocen cząstkowych z zastosowaniem systemu oceny ważonej. Mamy również określone wagi ocen w poszczególnych kategoriach, jednak nie mamy zapisu, że stosujemy średnią ważoną i mamy ją ukrytą w dzienniku elektronicznym (rodzic jej nie widzi).To nauczyciel wystawia ostatecznie ocenę u nas i średnia ważona może mu w tym pomóc, ale nie jest wyznacznikiem. Czy w związku z powyższym zapisem : Ocenę śródroczną ustala się na podstawie ocen cząstkowych z zastosowaniem systemu oceny ważonej, łamiemy prawo, bo nie stosujemy średniej ważonej? Czy ewentualna zmiana WSO wchodzi w grę w ciągu roku szkolnego, czy możemy system zmienić dopiero od września 2015 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły w małej miejscowości pod Kołobrzegiem, miejscem pracy wpisanym w umowie wszystkich zatrudnionych nauczycieli jest miejscowość pod Kołobrzegiem. Od połowy września kilku nauczycieli realizuje nauczanie indywidualne w Kołobrzegu - gdzie mieszkają, oprócz jednego nauczyciela, który mieszka w miejscowości gdzie mieści się szkoła. Proszę o pomoc, w jaki sposób powinnam wystawić i rozliczyć delegację służbową?
Przykład 1: Nauczyciel mieszkający w Kołobrzegu, rano realizuje 2 godz. nauczania indywidualnego, wyjeżdża z miejsca zamieszkania - Kołobrzeg do ucznia i wraca do swojego domu po czym przyjeżdża do szkoły i prowadzi zajęcia zgodnie z planem lekcji.
Przykład 2: Nauczyciel prowadzi zajęcia w szkole po czym jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne (mieszka w Kołobrzegu) i nie wraca do pracy.
Przykład 3: Nauczyciel mieszkający w miejscowości gdzie znajduje się szkoła po swoich lekcjach jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne 2 godz. i wraca do swojego miejsca zamieszkania.
Wszyscy nauczyciele wymienieni w przykładach poruszają się prywatnymi samochodami. Bardzo proszę o podanie w jaki sposób powinnam rozliczyć delegację służbową. Czy powinnam uregulować to zarządzeniem? Podpisać z nauczycielami odrębnie umowę, porozumienie? Proszę o pomoc i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe