Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole ponadgimnazjalnej w klasie tylko jedna osoba ma wiodący język niemiecki, pozostali mają angielski. Czy można dla takiego ucznia zorganizować indywidualny tok nauki z języka niemieckiego? Jak opłacić te godziny nauczycielowi? W planie nauczania na język obcy jest przeznaczone 7 godzin w tygodniu. Nie ma możliwości połączenia z inną klasą (uczennica jest w zespole szkół w LO, pozostałe klasy to oddziały technikum). W mieście jest inne LO, ale realizuje inną siatkę godzin. Jak rozwiązać sytuację, aby uczeń miał zrealizowane godziny, a nauczyciel zapłacone za ewentualną pracę z jedną uczennicą?
Na podstawie § 2 ust. 1, § 4 ust. 1 i § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r., poz. 1569) uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych np. w zakresie jednego z obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy. Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Powyższe rozwiązanie można więc zastosować w zakresie języka niemieckiego najwcześniej po jednym półroczu nauki ucznia z klasą.
Ponieważ nauczyciel w ramach indywidualnego toku nauki realizuje bezpośrednio z uczniem program nauczania, godziny zajęć z uczennicą nauczycielowi należy przydzielić w ramach pensum i otrzymywanego wynagrodzenia albo godzin ponadwymiarowych powyżej pensum za dodatkowym wynagrodzeniem (art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 35 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w czasie nauczania zdalnego organ prowadzący może żądać od dyrektora potwierdzenia zrealizowanych przez nauczyciela godzin ponadwymiarowych np. screenów lekcji, prac domowych uczniów itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest zatrudniony nauczyciel, który ukończył pedagogikę wczesnoszkolną i studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Czy te studia podyplomowe dają nauczycielowi kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej? Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje jako nauczyciel wspomagający dla ucznia kl. II (orzeczenie o kształceniu specjalnym - niepełnosprawności sprzężone-upośledzenie w stopniu znacznym i słabowidzenie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w Wojewódzkim Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, w którym zajęcia odbywają się w formie kursów dla uczniów jest zobowiązany do realizacji "godzin karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć na kontynuowanie obowiązku nauki ucznia klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, który odebrał dokumenty z poprzedniej szkoły ponad miesiąc temu.Jednocześnie informuję, że kontynuowanie nauki będzie się odbywało w takim samym zawodzie, ale w okresie gdy uczeń nie chodził do żadnej szkoły/nie spełniał obowiązku nauki/ w obu szkołach odbyły się rady pedagogiczne zatwierdzające wyniki klasyfikacji śródrocznej, którą uczeń nie był objęty- co wpisać w ocenach półrocznych w przypadku przyjęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przedmioty i w jakim wymiarze powinna realizować uczennica w ciąży w klasie II gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe