Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas) o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.; 3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Ad. 1. Powyższa bardzo logiczna analiza nie wyczerpuje jednak przepisu art. 19 uso: „Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany przekazywać dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat”. Dzieci zamieszkałych w obwodzie gmina nie jest w stanie ewidencjonować, a jedynie dzieci zameldowane. Wg mojej opinii jednak nadal należy potwierdzać spełnianie obowiązku przez dzieci zamieszkałe w obwodach. Ad. 2. Szkoła nie ma obowiązku wnioskować, to gmina ma obowiązek wobec szkoły (jak wyżej). W celu prawidłowego rejestrowania dzieci oraz młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu lub nauki dyrektor powinien prowadzić księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu. W księdze tej wpisuje się informacje, których źródłem mogą być: a) decyzje dotyczące przyjęcia, odroczenia lub zwolnienia dziecka z obowiązku szkolnego, a także informacje o wyrażeniu zgody na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą; b) przygotowane przez gminy i przekazywane dyrektorom szkół informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 3 do 15 lat; c) wpisy w księdze uczniów, które potwierdzają przyjęcie i uczęszczanie dziecka do szkoły informacje od dyrektorów szkół publicznych i niepublicznych, którzy przyjęli dziecko spoza obwodu szkolnego (zamieszkałe w innych obwodach). Ad. 3.Kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie ewidencji organu prowadzącego jako dzieci zameldowanych w obwodzie szkoły jest często trudna. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, powinni informować właściwą szkołę o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. Zatem, jeśli szkoła nie otrzyma takiej informacji, trudno jest ustalić szkołę, do której dziecko uczęszcza za granicą. Proponuję w związku z tym ściśle współpracować z gminą, bowiem przepisy prawa nie regulują szczegółów postępowania w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Burmistrz Gminy przywołując między innymi Art. 44 omawianej Ustawy wydał Zarządzenie w sprawie aktualizacji podstawowej kwoty dotacji dla niepublicznych przedszkoli (…), którego to zgodnie z Ustawą dokonuje się w październiku(art. 44 ust.1 pkt.2). Wysokość październikowej aktualizacji jest znacząco mniejsza( 10% w skali roku) niż wskazana w miesiącu pierwszej aktualizacji, dokonanej w kwietniu.
Czy zgodnie z powyższym stosując art. 44 należy nawiązać do art. 43 ust. 2 pkt.2 i zastosować w tym przypadku zapisy art. 43 ust.3 pkt. 2, który mówi iż zaktualizowana kwota dotacji obowiązuje od pierwszego dnia listopada?
Tym samym gmina nie może zastosować wstecz październikowej aktualizacji wysokości stawki dotacji dla niepublicznych przedszkoli od 1 stycznia i co za tym idzie nie może pomniejszyć kolejnych transz dotacji o różnicę powstałą w wyniku aktualizacji?
Czy jednak ma tu zastosowanie przepisy art. 43 ust.4 i 5 i kolejne transze dotacji pomniejszane są o powstałą różnicę ale tylko maksymalnie o 25% należnej wg nowej stawki części dotacji?
(w przypadku październikowej aktualizacji stawki dotacji, średnia arytmetyczna części dotacji za listopad i grudzień (listopad +grudzień/2) może się zmniejszyć maksymalnie o 25% średniej arytmetycznej części dotacji przekazanych od stycznia do października (styczeń+luty+…+październik/10). Tym samym budżet przedszkola może zostać uszczuplony tylko o 25% średniej wyliczonej z części dotacji przekazanych, a nie jak praktykują gminy 25% z całej sumy przekazanej dotacji)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 1 września 2022r. na czas określony w dniu 13 października 2022r. złożył wypowiedzenie. Czy nabył prawa do urlopu wypoczynkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, moje pytanie dotyczy spełniania realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia poza szkołą. Czy jest taka możliwość, jeśli dziecko będzie w klasie V? W ustawie jest mowa o zezwoleniu zgodnym z paragrafem 14 ust. 3 (a tam jest mowa o rocznym przygotowaniu przedszkolnym). Rodzice chcą sami uczyć dziecko. Czy mogą? Jak wygląda decyzja wydana przez dyrektora szkoły (Chodzi o wzór. Czy jest coś takiego jak księga decyzji?) Czy opinia może być z jakiejkolwiek poradni, czy z poradni, z którą szkoła współpracuje? Jakie są terminy wydania decyzji? Czy dziecko nadal będzie uczniem tej szkoły, czyli czy liczę i wpisuję je do ewidencji, czy dostanę na nie subwencję? (Jest to dziecko nie z mojego obwodu, ale już kilka lat chodzi do mojej szkoły?) Czy wniosek składa do mnie, czy do szkoły obwodowej? Czy mogę się nie zgodzić na nauczanie w domu? Bardzo proszę o jakieś rady. Wzory dokumentów. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawo oświatowe dopuszcza możliwość połączenia uczniów klasy drugiej LO z uczniami klasy trzeciej na zajęciach z historii - poziom rozszerzony ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, który budzi ogromne wątpliwości.
Gminny ośrodek pomocy społecznej prowadzi dożywianie dzieci w szkołach, przedszkolach w ramach realizacji programu”Posiłek w domu i w szkole”.
Programem objęte są tylko dzieci pochodzące z rodzin o niskim kryterium dochodowym.
Do chwili obecnej ośrodek pomocy organizował przetarg na dostarczanie posiłków dla naszej szkoły w formie cateringu. Płatnikiem był urząd gminy i gminny ośrodek pomocy społecznej. Natomiast od stycznia zobowiązano szkołę do zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W tej sytuacji obowiązek stosowania ustawy jest niejako przerzucany na szkołę. Nasza szkoła nie posiada własnej stołówki i nie posiadamy środków na ten cel, gdyż jesteśmy szkołą niepubliczną prowadzoną przez stowarzyszenie. W przetargu trzeba podać cenę za jeden obiad i wartość całego zamówienia. Ten ogłasza przetarg kto ma pieniądze przyznane na ten cel i płaci za posiłki. Dyrektor odpowiada za organizację np. zapewnia pomieszczenia gdzie dzieci będą spożywać posiłki, w jakich godzinach?.
Taka sytuacja budzi we mnie szereg pytań :
1. Kto w takiej sytuacji powinien ogłosić przetarg?
2. Czy dyrektor może nie zgodzić się na organizowanie przetargu ?
3. Na jakiej podstawie „ zamawiający” miałby brać na siebie takie zobowiązanie?
4. Co się stanie kiedy nie wyłonimy wykonawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe