Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W przepisach nie wskazano, z jaką częstotliwością należy dokonywać niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy. Można tego dokonywać z częstotliwością roczną,...

PORADA PRAWNA

W związku z Państwa odpowiedzią na moje pytanie proszę o ponowną analizę? Nie rozumiem jaki związek ma jednolity rzeczowy wykaz akt z anulowanymi świadectwami, giloszami? Jednolity rzeczowy wykaz akt niezależnie od struktury organizacyjnej ustala rzeczowy podział dokumentacji powstającej w toku działalności szkoły przyporządkowuje określonym hasłom klasyfikacyjnym, oznaczone symbolami klasyfikacyjnymi i kwalifikacją archiwalną. Zakupione świadectwa, gilosze nie mają kategorii archiwalnej. Wpisuje się je do księgi druków ścisłego zarachowania. Wydaje uprawnionym osobom np., nauczycielom . Jeżeli nauczyciel nieprawidłowo je wypełni lub popełni błąd przy ich wypełnianiu, zwraca druk do pracownika, który zajmuje się drukami ścisłego zarachowania. Fakt anulowania odnotowuje się w księdze druków ścisłego zarachowania. Pracownicy podpisują ten fakt księdze druków ścisłego zarachowania. Anulowane świadectwo przechowuje w oddzielnej teczce. Raz w roku przeprowadza się inwentaryzację druków zarówno tych, które są na stanie a także tych anulowanych. Anulowanych druków nie przekazuje się do składnicy akt/archiwum szkolnego. Są na stanie pracownika, który odpowiada za ich ROZLICZENIE. Jeżeli są niszczone to komisyjnie. A z ich niszczenia sporządza się protokół. Kategoria archiwalna A oznacza, że dany dokument ma wyjątkową wartość, czy to prawną, historyczną, czy administracyjną, i wymaga przechowywania stałego. Nie rozumiem jak anulowany druk świadectwa (najczęściej ze względu na błąd) może mieć taką kategorię? Chodziło mi o odpowiedź czy przepisy prawa określają częstotliwość niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy? Czy można to robić co roku po inwentaryzacji. Czy co 4 lata, kiedy odbywa się inwentaryzacja wszystkich składników majątku szkoły? Czy istnieją inne procedury? MOJE PYTANIE Z jaką częstotliwością należy niszczyć anulowane druki ścisłego zarachowania np. gilosze, świadectwa. Jakie przepisy prawa o tym mówią. Proszę o podstawę prawną. PAŃSTWA ODPOWIEDŹ W polskim prawie brak jest jednoznacznie określonej częstotliwości niszczenia anulowanych druków ścisłego zarachowania (np. świadectw, giloszy). Kwestie te są regulowane w dużej mierze przez wewnętrzne procedury jednostek organizacyjnych oświaty, takich jak szkoły, określone w ich instrukcjach dotyczących gospodarki drukami ścisłego zarachowania. Kluczowe znaczenie w tym zakresie powinien mieć jednolity rzeczowy wykaz akt. Powinien on wskazywać sposób postępowania z poszczególnymi typami dokumentów, a także określać okresy ich przechowywania. Przy jego tworzeniu należy mieć na uwadze ww. terminy przechowywania poszczególnych rodzajów dokumentacji, wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Możliwe jest również przyjęcie, w sposób odpowiedni, terminów określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 Nr 14, poz. 67). W rozporządzeniu tym wzorom druków szkolnych została przypisana kategoria archiwalna "A" - materiały archiwalne. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego. Należy jednak podkreślić, że wspomniane rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. nie jest wiążące dla samorządowych jednostek oświaty. W ich przypadku wiążące są natomiast przepisy art. 6 ust. 1-2 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, nakładające na dyrektorów szkół samorządowych obowiązek określenia, w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, m.in. sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt, określającego klasy, według których w szkole grupuje się jednolicie, w systemie dziesiętnym, dokumentację powstającą i gromadzoną w tych organach i jednostkach oraz ustalającym dla dokumentacji kwalifikację archiwalną. Jeżeli zatem obowiązujący w szkole jednolity rzeczowy wykaz akt nie daje odpowiedzi na pytanie dotyczące kategorii archiwalnej przypisywanej przechowywanym w szkole wzorom druków szkolnych, powinien zostać uzupełniony o te informacje w porozumieniu z właściwym archiwum państwowym.

W przepisach nie wskazano, z jaką częstotliwością należy dokonywać niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy. Można tego dokonywać z częstotliwością roczną, natomiast należy na podstawie zarządzenia dyrektora wprowadzić odpowiednią procedurę wewnętrzną.
 
Dyrektor szkoły jest podmiotem pełniącym jednocześnie funkcję kierownika jednostki sektora finansów publicznych, jaką jest szkoła (art. 68 ustawy Prawo oświatowe). W ramach przysługujących mu kompetencji zarządczych możliwe jest wprowadzenie wewnętrznych przepisów dotyczących postępowania z dokumentacją we wskazanym zakresie (np. w ramach procedury ewidencjonowania druków ścisłego zarachowania). Ponieważ przepisy prawa nie wskazują, z jaką częstotliwością powinno się dokonywać niszczenia anulowanych świadectw czy giloszy, możliwe jest wskazanie, że czynności te będą dokonywane co roku.
 
Wspomniany dokument wewnętrzny może określać schemat czynności uwzględniający ewidencję druków ścisłego zarachowania, a także udział powołanej przez dyrektora komisji likwidacyjnej. Komisja, po uzyskaniu zgody od dyrektora, będzie miała możliwość zniszczenia wspomnianych dokumentów. Z czynności należy sporządzić protokół, który następnie zostanie załączony do ewidencji druków ścisłego zarachowania.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT