Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z rozwojem szkoły ponadgimnazjalnej chciałabym prężnie działającą pracownię gastronomiczną przekształcić w warsztaty szkolne. W związku z powyższym mam kilka pytań: W jaki sposób należy to zrobić? Jaka jest podstawa prawna? Czy potrawy sporządzone na warsztatach mogą być odsprzedane uczniom na długiej przerwie w szkolnym bistro? Jak dokonać rozliczeń księgowych? Co z przychodami ze sprzedaży?
Zgodnie z załącznikiem nr 5e do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.), statut szkoły policealnej określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła policealna takie pracownie i warsztaty posiada. Jeżeli statut nie przewiduje możliwości prowadzenia warsztatów, należy dokonać zmiany polegającej na wprowadzeniu zapisu umożliwiającego utworzenie warsztatów do realizacji celów statutowych szkoły. Te same zasady dotyczą szkoły niepublicznej, w której organizację określa statut (art. 84 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu określa warunki i tryb organizowania nauki w warsztatach szkolnych i pracowniach szkolnych, nie przesądza natomiast kiedy, kto i na jakich warunkach tworzy pracownie lub warsztaty. Regulacji takiej nie zawiera także art. 70 u.s.o.
W związku z tym należy uznać, że kompetencja w zakresie przekształcenia pracowni w warsztaty należy do dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej (ponieważ zagadnienie to należy do kwestii organizacji pracy w szkole), o ile nic innego nie zostało zastrzeżone w statucie szkoły publicznej (art. 39 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 2 pkt 1 u.s.o.) lub niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 3 u.s.o.). Jest ono dokonywane zarządzeniem dyrektora w oparciu o art. 39 ust. 1 pkt 1 u.s.o. w związku ze stosownym zapisem statutu.
Jeśli uczniowie zamierzają sprzedawać przygotowywane przez siebie wyroby gastronomiczne, musi być zapewnione przestrzeganie przez nich prawa żywnościowego w zakresie bezpieczeństwa żywność i wymogów sanitarnych, nad czym powinni czuwać nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz dyrektor. Organem powołanym do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, która w szczególności sprawuje nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku (art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.). SANEPiD może skontrolować m.in. sposób dostarczania, pochodzenie i przechowywanie produktów oraz gotowych wyrobów, procesy technologiczne i warunki przygotowywania dań (w tym stan pomieszczeń, wyposażenia i sprzętów), występowanie sytuacji mogących doprowadzić do wtórnego zakażenia żywności, czy uczniowie posiadają aktualne badania do celów sanitarno-epidemiologicznych, dbają o higienę osobistą oraz znają i stosują zasady higieny, stosują odpowiednią odzież ochronną, itp.
Szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub niepubliczna posiadająca odrębność organizacyjną, podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 u.p.d.p.f. jednostka budżetowa podlega zwolnieniu podmiotowemu. Oznacza to, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie to ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości i źródła uzyskania (np. na cele statutowe lub inne). Dodatkowo w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w części przeznaczonej na cele szkoły (zwolnienie to dotyczy także szkół niepublicznych).
Odrębną kwestią jest dokonywanie rozliczeń księgowych. Na podstawie art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. obowiązki szkół będących jednostkami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia ewidencji rachunkowej określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Szkoła jako jednostka organizacyjna, odzwierciedla w swojej dokumentacji księgowej zdarzenia gospodarcze związane z funkcjonowaniem warsztatów w zakresie ewidencjonowania kosztów i przychodów z tytułu sprzedaży produktów. Warsztaty nie będą prowadziły swojej odrębnej księgowości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto powinien podpisać się na świadectwie w miejscu wychowawca klasy, gdy nauczyciel - wychowawca przebywa na zwolnieniu lekarskim?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła podstawowa oraz gimnazjum znajdują się w jednym budynku, jest dwóch dyrektorów. Czy w przypadku wspólnego wyjazdu na wycieczkę kierownik tej wycieczki ma zrobić dwie osobne karty wycieczki, czy też wystarczy jedna karta podbita i podpisana przez obydwu dyrektorów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole wprowadzono system punktowy zachowania ucznia. Zdaniem rady pedagogicznekj jest on przejrzysty i bardziej obiektywny. Natomiast w ankietach podczas kontroli przeprowadzanej przez kuratorium rodzice (2 głosy na 25 rodziców) opowiadało się, że system jest zbyt "ostry", ich zdaniem trzeba go złagodzić. Pani wizytator zaleciła zmianę obecnego systemu oceniania zachowania. Jak wobec tego należy postąpić, co powinien zrobić w tej sytuacji dyrektor, który myśli podobnie jak jego nauczyciele. Poprzednio, gdy na podstawie kryteriów oceniali zachowanie wychowawcy, dochodziło do rozbieżności zdań w wystawianiu ocen z zachowania na radach pedagogicznych, obecie takich sytuacji nie ma. Uczeń otrzymuje 100 pkt., któr może podwyższyć wykonując różne prace, biorąc udział w apelach i inn., może na bieżąco kontrolować stan swojego konta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zobowiązany przez dyrektora przez pójściem na urlop zdrowotny do przekazania stanu klasy innemu nauczycielowi, który go zastępuje. Było to potrzebne przed inwentaryzacją. Nauczyciel nie zrobił jednak tego, zlekceważył prośbę dyrektora. Czy dyrektor może mu zlecić dokonanie tego przekazania, kiedy jest na urlopie zdrowotnym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku jestem nowym dyrektorem szkoły podstawowej. Były Pan Dyrektor na wakacje przyjął do mojej szkoły bliźniaków z nieswojego obwodu. Przed przyjęciem nowych uczniów przestrzegał go wiele nauczycieli, ponieważ zarówno dzieci jak i ich rodzice mieli ciągły konflikt z nauczycielami oraz dyrekcją. Matka zrobiła awanturę naszemu dyr. mówiąc, ze mamy dzieci z innych obwodów i dyr.uległ. Chłopcy znaleźli sobie kozła ofiarnego i ciągle popadają w konflikty, ich zachowanie jest naganne, psują atmosferę w całej klasie. Nie pomogły rozmowy z wych.,psychologiem, rodzicami dzieci. Przy tym wszystkim rodzice nie przyjmują krytyki i zarzucają wychowawczyni, że się na nich uwzięła, zachowują się arogancko. Co zrobić, aby wrócili do szkoły w swoim obwodzie, w której wszyscy dziękują, że mają problem z głowy, jakie podjąć kroki prawne, aby wyciszyć i przemówić do rodziców tych dzieci, aby zajęli się wychowaniem dzieci, a nie obwinianiem szkoły do której chodzą dopiero trzy miesiące. Pozdrawiam, proszę o pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe