Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Dlaczego w Państwa wzorach uchwał o dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania podstawą prawną jest art. 22a ust. 2, a nie np. 6 (ustawy o syst. oświaty)? Który z ust. 2 czy 1 dotyczy szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, czyli zerówką? Ogólnie rzecz ujmując jaka jest podstawa prawna uchwały o dopuszczenie programów w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym (zerówką), a jaka do przedszkola? Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia szkolnego zestawu podręczników w szkole z oddziałem przedszkolnym oraz w przedszkolu? Dziękuję za odpowiedź
Od dnia 8 lipca 2014r. podstawę wydania uchwały przez radę pedagogiczną w sprawie opinii o dopuszczenie do użytku w danym przedszkolu lub szkole programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny stanowi art.22a ust.6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. poz.2156 z późn.zm.). W poprzednim stanie prawnym tj. w okresie od 22.04.2009r. do 7.08.2014r. podstawę prawną wydania uchwały stanowił ust.2 art. 22a ustawy o systemie oświaty.
Podstawę prawną – art.22a ust.2 ustawy o systemie oświaty - mają uchwały, w oparciu o które zostały dopuszczone do użytku w danym przedszkolu lub szkole programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. poz.811).
Do szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym ( tzw. zerówką) ma zastosowanie art.22a ust.1 ustawy o systemie oświaty.
Podstawa prawna uchwały w sprawie opinii o dopuszczenie do użytku programów nauczania w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym oraz podstawa prawna dopuszczenia programów wychowania przedszkolnego w przedszkolu jest taka sama. Jest nią art.22a ust.6 ustawy o systemie oświaty.
Na podstawie art.22a ust.6 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna szkoły podstawowej wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie w szkole programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Na podstawie art.22a ust.6 rada pedagogiczna szkoły podstawowej wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym zorganizowanym przy szkole podstawowej.
Na podstawie art.22a ust. 6 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przedszkola wydaje uchwałę w sprawie opinii o dopuszczenie w danym przedszkolu programu wychowania przedszkolnego.
Podstawę prawną w sprawie ustalenia przez dyrektora szkoły zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne jest art. 22ab ust.4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Podstawę prawną w sprawie ustalenia materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym stanowi art.22ab ust.4 pkt 2 tej ustawy.
Przed ustaleniem zestawu podręczników oraz materiałów ćwiczeniowych dyrektor szkoły ma obowiązek zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
Podstawę prawną uchwały rady pedagogicznej ( a także rady rodziców) w sprawie opinii o propozycji podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych stanowi art.22ab ust.4 ustawy o systemie oświaty.
Dyrektor szkoły nie ustala podręczników w szkole podstawowej do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I-III. Może ustalić w zestawie, o którym mowa w art.22ab ust.4 pkt 1, za zgodą organu prowadzącego inny podręcznik niż podręcznik zapewniony przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Dyrektor szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, a także dyrektor przedszkola nie może ustalić podręcznika dla oddziału przedszkolnego w szkole czy, jak w przypadku przedszkola - dla oddziałów przedszkola. W edukacji przedszkolnej nie przewidziano wymogu korzystania z podręczników. W żadnym akcie prawnym nie znajdziemy upoważnienia dla ustalenia przez dyrektora szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym lub dyrektora przedszkola zestawu podręczników dla dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym ( w tym także dzieci objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym).
Jeśli w danym oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w przedszkolu wykorzystuje się książeczki pomocnicze, to jest to wynikiem realizacji ustaleń wewnętrznych przyjętych w tej szkole lub przedszkolu, a nie realizacji art.22ab ust.4 ustawy o systemie oświaty.
Proponopwany dokument:
Uchwała rady pedagogicznej w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów nauczania
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia regulaminu rekrutacji do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole i klasy pierwszej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rada Pedagogiczna musi podjąć uchwałę w sprawie zatwierdzenia programu wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy 6-latkom (ur. w 2011r.) w bieżącym roku szkolnym dokonujemy diagnozy pedagogicznej i do 30 kwietnia 2018r. przekazujemy rodzicom informację o gotowości szkolnej dziecka? Co robimy dla 5 latków (ur. w 2012r.)? Czy też dokonujemy diagnozy pedagogicznej i przekazujemy rodzicom informację o gotowości szkolnej? Z jakich przepisów to wynika? Proszę o szerszą interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do naszego gimnazjum została przyjęta uczennica, która w poprzedniej szkole, będąc w klasie pierwszej, realizowała plastykę i muzykę. W planie nauczania naszego gimnazjum te przedmioty są realizowane w klasie trzeciej. Czy uczennica ta musi je realizować, czy też jako oceny w klasyfikacji końcowej należy przyjąć oceny uzyskane w poprzednim gimnazjum (zrealizowała je w wymiarze 30 godzin każdy i ma z nich oceny pozytywne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica obecnie uczęszcza na lekcje religii, złożyła rezygnację i chce uczęszczać na etykę. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić lekcje etyki, w II półroczu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe