Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Mam nauczyciela nauczyciela nauczania indywidualnego na całym etacie, czyli 18 godzin 60 minutowych. Jako godziny kartowe otrzymał jedną godzinę nauczania indywidualnego, czyli 60 minut i jedną godzinę zdw. -Czy godzina kartowa zdw powinna być 60 minutowa czy 45 minutowa. -Czy godziny kartowe odnoszą się do etatu czy do rodzaju zajęć. Skoro nauczyciel ma nauczanie indywidualne cały etat 18 godzin 60 minutowych to powinien mieć 2x60 minut godzin kartowych. Podobną sytuację mam z nauczycielem w świetlicy.
Tak, nauczyciel ten pracuje 60 min x 2, świetlicy także, jeśli mowa o szkole podstawowej lub gimnazjum.
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.) art. 42.
http://men.gov.pl/images/pdf/stanowisko_karta_nauczyciela.pdf
6. Rozumienie pojęcia godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela.
(…)
Pod pojęciem godziny lekcyjnej, która zgodnie z ramowymi statutami publicznych szkół trwa 45 minut, rozumie się również inne zajęcia o charakterze dydaktycznym. Natomiast pozostałe zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym trwają 60 minut. Zatem czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. dydaktycznego bądź opiekuńczo – wychowawczego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ostatnio ukazał się u Państwa na portalu poniższy artykuł, pytanie brzmi, dlaczego rewalidacja została bibliotekarzowi (to nie pedagog) policzona z pensum 22, przecież bibliotekarz może mieć przygotowanie do prowadzenia zajęć rewalidacji i wtedy zgodnie z Kartą Nauczyciela powinien mieć policzone pensum z 18, a nie 22.
Nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze godzin otrzymał 2 godziny rewalidacji w ramach nadgodzin. Z jakiego pensum powinno mu się liczyć rewalidację, z 30 czy z innego?
Nauczyciel zajmuje 2 stanowiska pedagogiczne – nauczyciela bibliotekarza z pensum 30-godzinnym oraz nauczyciela – specjalisty z pensum określonym przez organ prowadzący w wymiarze nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo (art. 42 ust. 3 lp. 10 i ust. 7 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Zgodnie z art. 42 ust. 5c KN, nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. W związku z tym, że nie podano, jaki wymiar pensum obowiązuje nauczyciela-specjalistę zgodnie ze stosowną uchwałą organu prowadzącego, niemożliwe jest obliczenie indywidualnego dla danego nauczyciela wymiaru pensum łączonego, w ramach którego nauczyciel realizuje zajęcia biblioteczne oraz rewalidacyjne. Jedynie przykładowo można wskazać, że gdyby dla specjalisty organ prowadzący uchwalił maksymalny wymiar pensum wynoszący 22 godziny, wówczas wyliczenie byłoby następujące: (30 + 2) / (1 + 0,09) = 29,35, zaokrąglone w dół do 29, a więc nauczyciel realizowałby wymiar pensum łączonego 29 godzin i 3 godziny ponadwymiarowe, czyli zajęcia biblioteczne i rewalidacyjne realizowałby w ramach pensum 29-godzinnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na portalu społecznościowym na grupie prywatnej wieczorem kilku uczniów napisało o zdarzeniu dotyczącym nauczycielki używając słów „poroniła i ok bo pewnie urodziłaby kolejne dziecko z Downem”. Nauczycielka rzeczywiście poroniła, a jej poprzednie dziecko ma z niepełnosprawnością. Dzieci nie pisały nic więcej, a informację miały od ucznia będącego bliską rodziną nauczycielki. W szkole odbyło się spotkanie rodziców i dzieci, które był na tej grupie z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem. Dzieci i rodzice przeprosili nauczycielkę, ona przyjęła przeprosiny, podała rękę, ale później za kilka tygodni wniosła sprawę do sądu rodzinnego. Czy taki czyn powinnam, jako dyrektor, zgłosić na policję, skoro była to jednorazowa sytuacja, wyjaśniona w szkole zgodnie z obowiązującymi u nas procedurami? Czy nauczycielka miała prawo wymusić na wychowawczyni pokazanie prywatnych rozmów? Czy nie jest to złamanie prywatności grupy? Nie powinny tak pisać, ale nie popełniły według mnie żadnego czynu karalnego, a za ten incydent przeprosiły i okazały skruchę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy każda zmiana danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji, powstałych po wpisie do ewidencji, wymaga od placówki niepublicznej na gruncie art. 168 ust. 7 prawa oświatowego, uzyskania opinii kuratora oświaty o spełnieniu wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1. Czy np. zmiana statutu nie wprowadzająca nowych zasad działania placówki, a jedynie mająca charakter uszczegóławiający, wymaga uzyskania takiej opinii? Przy jakich zmianach będzie to niezbędne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć zapis § 20 ust 6 Rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej? Czy te zajęcia powinny być płatne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może żądać zwrotu dotacji, która jak twierdzi jostaała wypłacona w nadmiernej wysokości, ponieważ korzystają ze stawki sąsiedniej gminy, a ta dokonała przeliczenia za zeszły rok i wyszło im że koszty były mniejsze. Jak to się ma do ustalania wysokości dotacji dla placówek niepublicznych na podstawie wydatków bieżących przedszkoli publicznych zaplanowanych w budżecie??? Przecież te pieniądze zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem, rozliczone do 15 stycznia. UoSO mówi tylko o wydatkach bieżących zaplanowanych w budżecie i trudno mówić tu o dokonaniu zmiany stawki po rozliczeniu realizacji budżetu. Czy w związku z powyższym gmina ma prawo do zwrotu??
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe