Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź w sprawie archiwizacji dokumentów. Jednak mam prośbę z innej kategorii. Muszę zrobić zmiany w statucie szkoły podstawowej. Tyle powstało nowych zaleceń, rozporządzeń, że się w tym wszystkim pogubiłam. Jakie zapisy muszą być obowiązkowo wprowadzone na dzień dzisiejszy? Czy WSO faktycznie musi być integralną częścią Statutu, czy może to być regulamin oceniania?
Tak, WSO jest integralną częścią statutu - czego potwierdzenie znajdujemy w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 13. 1. Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali określonej w statucie szkoły.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów.
W zależności od tego, jakiej szkoły pytanie dotyczy: podstawowej gimnazjum, czy ponadgimnzjalnej - zmian można dokonać na podstawie następujących aktów prawnych.
Rozporzadzenie MEN z dnia 24.08.2010 r. zmieniajace rozporzadzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalnosci wychowawczej i opiekunczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. Nr 156, poz. 1047), m. in.:
1. Obowiazkowe wpisywanie numeru PESEL w dokumentacji szkolnej: ksiedze uczniów, ksiedze wychowanków, ksiedze ewidencji dzieci /młodzie¿y.
2. Sposób prowadzenia dokumentacji zajęć świetlicy.
3. Przewidziano uproszczenie sposobu dokumentowania zajęć i czynności wspomnianych w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN.
Pakiet rozporządzeń z 17.11.2010 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, obowiązujący szkoły podstawowe do wprowadzenia zmian od marca 2012 r.
Oczywiście statuty szkół zawierają zapisy o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która przecież w szkołach do tej pory także funkcjonowała (nieco na innych zasadach), zatem nie zawsze jest potrzebna zmiana zapisów statutowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki,
a w przypadku szkół lub placówek, w których rada nie została powołana, rady
pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę
warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może, w danym
roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
w wymiarze dla:
1) szkół podstawowych, zasadniczych szkół zawodowych, szkół policealnych oraz
placówek kształcenia praktycznego i placówek kształcenia ustawicznego – do 6 dni,
2) gimnazjów – do 8 dni,
3) liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, liceów uzupełniających,
techników i techników uzupełniających – do 10 dni.
2. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 1, mogą być ustalone:
1) w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio:
a) sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,
b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
c) egzamin maturalny,
d) etap pisemny egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
2) w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone
w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych,
3) w inne dni, jeŜeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub
potrzebami społeczności lokalnej.
3. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 30 września, informuje
nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym
roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno–wychowawczych,
o których mowa w ust. 1.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych na podstawie ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, moŜe, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznowychowawczych,
pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
§ 6a. 1. W dniach, o których mowa w § 5 ust. 1, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych organizowanych w dniach, o których mowa w § 5 ust. 1.
W w/w Rozporządzeniu są wymienione nowe kompetencje organów szkoły, a także zmiany w organizacji pracy szkoły, zatem te informacje należy wnieść do statutu.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 3. Statut szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
2) zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§ 4. Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów § 5-9.
Podsumowując:
nie każda zmiana rozporządzenia obliguje szkołę do wnoszenia zmian. Zmiany są konieczne wtedy, gdy dotyczą kompetencji organów szkoły, spraw organizacyjnych oraz wówczas, gdy jest wyraźne wskazanie do zmian, np: "dyrektorzy szkół/szkoły dostosują statuty w terminie do...".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej miał zastępstwo w kl. V - j. angielski; prowadził zajęcia opiekuńcze. Jest to nauczyciel mianowany. Jaką stawkę należy mu wypłacić za 1 godz.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy godzin dyrektorskich z nowej ramówki (klasa 1, 4 i 7 sp) - czy te godziny można przeznaczyć na obowiązkowe zajęcia, czy tylko na takie o charakterze rozwijającym zainteresowania uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do której klasy można zapisać dziecko powracające z zagranicy, jeżeli w Polsce ma skończoną V klasę szkoły podstawowej, dwa lata przebywało w Hiszpanii, uczęszczając do gimnazjum (E.S.O.)? W roku szkolnym 2011/2012 uczęszczało do klasy drugiej - nie zaliczyło roku, a w roku szkolnym 2010/2011 do pierwszej który (który również nie jest zaliczony)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zadałam wczoraj pytanie o urlop na poratowanie zdrowia dla nauczyciela pracującego w placówce niepublicznej. Otrzymałam odpowiedź, że mu nie przysługuje. A czy ma jakieś znaczenie fakt,że pierwsze 11 lat pracy w zawodzie pracował w placówce państwowej a ostatnie 11 w placówce niepublicznej? Czy te pierwsze lata mają znaczenie odnosząc się do urlopu na poratowanie zdrowia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń odszedł ze szkoły z końcem roku (w czerwcu) do innej. Rodzic odebrał papiery. W lipcu dostaliśmy informację ze szkoły, do której został przyjęty, o tym fakcie. Matka nie złożyła wniosku o wydanie odpisu arkusza ocen. A teraz mówi, że stwarzamy problemy. Czy mamy obowiązek przesłać odpis arkusza bez żadnego wniosku z jej strony? Boję się, że zostanę oskarżony o naruszenie RODO i udostępnienie danych syna bez zgody rodzica, co ta pani już wcześniej czyniła.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe