Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam W szkole organizowane są zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Jakie kwalifikacje i jakie kursy musi mieć nauczyciel do prowadzenia tych zajęć?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie nie reguluje kwestii kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w zwykłej szkole (nie specjalnej). Biorąc pod uwagę charakter tych zajęć, należy szukać wymagań dot. kwalifikacji w regulacjach dot. szkoły specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. W szkole funkcjonuje odział przedszkolny dzieci pięcio- i sześcioletnich. Od tego roku został stworzony odział przedszkolny w szkole dla dzieci trzy- i czteroletnich. Czy dyrektor bądź organ prowadzący powinien wystąpić o opinię do Straży Pożarnej, Sanepidu i Kuratorium przed utworzeniem oddziału dla dzieci poniżej 5-ciu lat, czy musi uzyskać zgodę Urzędu Gminy, czy wystarczy tylko zmiana w Statucie Szkoły? Proszę o podanie podstawy prawnej. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły publicznej, może jednocześnie być dyrektorem szkoły niepublicznej? Szkoła publiczna znajduje się w innej Gminie od szkoły niepublicznej, na dodatek jest to szkoła o innym charakterze (ponadgimnazjalna a publiczna to zespół - przedszkole, podstawówka, gimnazjum).
- Nauczyciel kontraktowy z dniem 01.09.2016 został zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 10 ust.6 i 7 ustawy KN). W czasie trwania stosunku pracy nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu zawodowego i dostarczył akt nadania (..) - akt nadania z datą 30.08.2017, spełniając jednocześnie warunki określone w art. 10 ust. 5 ustawy KN jego stos.pracy przekształca się ex lege w stos. pracy na podstawie mianowania. Proszę o pomoc w ustaleniu z jakim dniem nastąpiło przekształcenie stos. pracy z umowy na czas nieokreślony w stos. pracy na podstawie mianowania? Czy będzie to 01.09.2017r.? /zgodnie z zasadą "(...) z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego".
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- "Czy i w jakim zakresie gmina może pomagać szkołom prowadzonym przez stowarzyszenie? Jakiś czas gmina finansowała dowóz dzieci z terenu naszej gminy do naszych placówek oświatowych, jednak od 01.09.2016 r. wójt zadecydował, że nie mogą pomagać szkołom prowadzonym przez stowarzyszenie w żadnym zakresie. Czy to prawda?"
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wniosku nauczyciela o następującej treści: " z racji zmiany przepisu od 1.01.2016r. wydłużającego urlop wychowawczy do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat wnioskuję o zmianę charakteru udzielonego urlopu wychowawczego. Od 1.01.2016 do 30.06.2016 zamiast urlopu wychowawczego udzielonego na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności, z mocy prawa na urlop wychowawczy na dziecko do ukończenia w roku kalendarzowym 6 lat życia. Po konsultacji prawnej, ze względu na wejście w życie nowego przepisu w trakcie trwania mojego urlopu wychowawczego oraz braku informacji ze strony pracodawcy o zaistniałych zmianach dotyczących urlopów wychowawczych, zmiana jak w/w jest zgodna z założeniami polityki prorodzinnej Państwa kierującej się dobrem dziecka i rodziny." W związku z tym wnioskiem, czy: - mam obowiązek informowania pracowników o każdej zmianie w przepisach, gdyż wydaje mi się, że nie jest to moim obowiązkiem, że jest to przywilej, z którego nauczyciel może, a nie musi skorzystać i musi to zrobić na swój wniosek? - czy nauczyciel, który otrzymał poradę prawną o "podmianę" urlopów nie został wprowadzony w błąd, bo uważam, że jest to niezgodne z prawem. Przecież nie można antydatować dokumentów!
Nauczyciel z tym wnioskiem zwrócił się do mnie 22.08.16r. czyli po tym, jak wykorzystał już przysługującą mu część urlopu. - czy na taki wniosek powinnam odpowiedzieć i na jaką podstawę prawną się powołać?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe