Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam W szkole organizowane są zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Jakie kwalifikacje i jakie kursy musi mieć nauczyciel do prowadzenia tych zajęć?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie nie reguluje kwestii kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w zwykłej szkole (nie specjalnej). Biorąc pod uwagę charakter tych zajęć, należy szukać wymagań dot. kwalifikacji w regulacjach dot. szkoły specjalnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki druk świadectwa ukończenia obecnej klasy 3 dawnej zasadniczej szkoły zawodowej obowiązuje? Jakie należy wydać uczniom zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, Pracownica dostarczyła dokumenty dotyczące zaliczenia do stażu pracy okresu pracy w gospodarstwie rolnym rodziców od czasu ukończenia 16 roku życia do chwili podjęcia pracy (9 lat 4 miesiące i 15 dni). Wniosek oraz dołączone dokumenty (zeznanie świadków, oświadczenie wnioskodawcy, zaświadczenie z gminy o zameldowaniu w gospodarstwie rolnym, wypis z rejestru gruntów, zaświadczenie urzędu gminy o braku dokumentów stwierdzających pracę w gospodarstwie ) obejmują okres studiów stacjonarnych pracownicy w miejscowości odległej od miejsca zamieszkania o 50km. Pracownica twierdzi, że przez okres studiów codziennie dojeżdżała a po powrocie do domu świadczyła pracę w gospodarstwie. Moje pytanie jaki okres pracy w gospodarstwie szkoła powinna zaliczyć do stażu pracy, czy wnioskowany przez pracownicę czy pomniejszony o okres studiów?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 02.09.2013 zatrudniam nauczyciela na umowę na zastępstwo. Czy musi rozpocząć staż?
- Czy jeżeli w czerwcu wypłacimy nauczycielom zaległe nadgodziny za miesiące styczeń, luty, marzec, to nadgodziny te należy wliczyć do średniej urlopowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można poprosić rodzica o odkupienie uczniowskiego podręcznika, otrzymanego we wrześniu w ramach dotacji (podręcznik uległ zniszczeniu). Zgodnie z zapisami rodzic winien wpłacić na konto pieniądze, dla szkoły korzystniejszym rozwiązaniem jest książka za książkę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe