Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zajęcia z wychowankiem przedszkola legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego z pewnymi wyjątkami może prowadzić zajęcia specjalistyczne. Jakie to są wyjątki?
Zgodnie z § 10 ust. 7 w zw. z § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309) dyrektor przedszkola powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (lub innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów) nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia; zajęcia rewalidacyjne może więc prowadzić przykładowo logopeda, pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny bez kwalifikacji pedagogicznych. Ponadto na podstawie § 7 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, a w przypadku innych niepełnosprawności – można zatrudnić ww. nauczycieli lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dodatkowo z racji realizowania w ramach IPET pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 6 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia), również zajęcia z tego zakresu może prowadzić specjalista, zgodnie z § 4 ust. 2 w zw. z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).
Zasadniczo więc specjalista (pracownik niepedagogiczny) nie może wykonywać zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia realizujące podstawę programową, rozwijające zainteresowania uczniów lub wykonywać zadań nauczyciela wspomagającego, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie zostało wskazane, że ucznia ma wspierać specjalista, tylko nauczyciel lub pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko realizuje roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu. W związku z częstymi chorobami w okresie styczeń- luty nie uczęszczało do przedszkola. Czy należy ten fakt zgłosić do Kuratorium? Czy mogą być jakieś konsekwencje prawne dla rodziców? Zaznaczam, że rodzice ściśle współpracują z przedszkolem i informują o przyczynach nieobecności dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam do Państwa bardzo pilne pytanie. Właśnie dowiedzieliśmy się, że jutro (podczas zaplanowanego wcześniej - na życzenie Pana Burmistrza) zostanie nam podana informacja o tym, że nasza szkoła (podstawowa) ma zostać połączona z dniem 1 stycznia 2017 roku w zespół z gimnazjum mieszczącym się w tym samym budynku. Gimnazjum jest szkołą z oddziałami sportowymi, natomiast my nie mamy tego członu w swojej nazwie. Nasza rada pedagogiczna nie godzi się na takie połączenie. Stąd moje pytanie: Czy w przypadku braku zgody rady pedagogicznej, w trakcie roku szkolnego organ prowadzący ma prawo dokonać takiego przekształcenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje przepis, że nauczyciel przedszkola musi pisać samodzielnie plany miesięczne? My pracujemy na planach przygotowanych przez wydawnictwo opracowanych zgodnie z wybranym programem wychowania przedszkolnego? Czy w dziennikach zajęć przy zapisach realizowanych treści od września 2017 roku w dalszym ciągu trzeba wpisywać numery realizowanych obszarów z podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kandydat na dyrektora nie otrzymał akceptacji komisji konkursowej.
Wójt zaproponował, mimo przegranej w konkursie, powierzenie temu kandydatowi funkcji dyrektora na 5 lat.
Rada pedagogiczna wydała na ten zamiar opinie negatywną.
Kuratorium również nie wyraziło zgody na powierzenie funkcji dyrektora temu kandydatowi.
Mimo to wójt chce powierzyć funkcje dyrektora temu kandydatowi na 10 miesięcy.
Czy może?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym zapytać o diagnozę dzieci przedszkolnych. Czy wychowawcy muszą dokonywać diagnozy trzylatków i czterolatków w formie pisemnej? Wydawnictwa oferują różne programy do szybkiego opracowania takiej diagnozy i drukowania raportów. Ale czy jest ku temu odpowiednia podstawa prawna? Bo ja na taką nie natrafiłam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe