Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zajęcia z wychowankiem przedszkola legitymującym się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizuje nauczyciel. Osoba nieposiadająca przygotowania pedagogicznego z pewnymi wyjątkami może prowadzić zajęcia specjalistyczne. Jakie to są wyjątki?
Zgodnie z § 10 ust. 7 w zw. z § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309) dyrektor przedszkola powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (lub innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów) nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia; zajęcia rewalidacyjne może więc prowadzić przykładowo logopeda, pedagog, psycholog, terapeuta pedagogiczny bez kwalifikacji pedagogicznych. Ponadto na podstawie § 7 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, a w przypadku innych niepełnosprawności – można zatrudnić ww. nauczycieli lub specjalistów lub pomoc nauczyciela, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dodatkowo z racji realizowania w ramach IPET pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 6 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia), również zajęcia z tego zakresu może prowadzić specjalista, zgodnie z § 4 ust. 2 w zw. z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280).
Zasadniczo więc specjalista (pracownik niepedagogiczny) nie może wykonywać zadań nauczyciela prowadzącego zajęcia realizujące podstawę programową, rozwijające zainteresowania uczniów lub wykonywać zadań nauczyciela wspomagającego, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie zostało wskazane, że ucznia ma wspierać specjalista, tylko nauczyciel lub pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w arkuszu ocen wpisujemy wychowanie do życia w rodzinie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy związki zawodowe po zaopiniowaniu arkusza organizacyjnego placówki maja prawo zatrzymać arkusz w swojej dokumentacji, czy musza oddać arkusz wraz z opinią?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje szczegółowe musi posiadać nauczyciel wspomagający w przedszkolu? Czy w przypadku ukończenia przez niego studiów na kierunku pedagogika specjalna wystarczy licencjat czy muszą to być studia magisterskie? Ponadto czy studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki dają pełne uprawnienia do pracy z dziećmi autystycznymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła podstawowa, która jest z dniem 1 września zostanie przekształcona w szkołę filialną innej szkoły, musi mieć swój statut, czy też statut placówki, pod którą będzie podlegać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń zwolniony z wychowania fizycznego na cały rok szkolny nie przychodzi na te zajęcia, jeśli są na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej? Jak wtedy odnotowywać obecności i liczyć frekwencję klasy? Czy zmniejszać liczbę uczniów o tego zwolnionego? Co z tym uczniem, gdy w.f jest w środku zajęć? Znam sytuację z jednej ze szkól, gdzie wizytator obserwujący lekcję w czasie ewaluacji polecił wyprowadzić takiego ucznia z sali gimnastycznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe