Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z art. 110§2, Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe oraz na podstawie §17 ust.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli projekt arkusza organizacji szkoły winien być zaopiniowany przez związki zawodowe. Moje pytanie jest następujące: Czy projekt arkusza przekazany do związków w celu zaopiniowania, tam zostaje i jest archiwizowany w dokumentacji związkowej? Czy też związki zawodowe, po zapoznaniu się z projektem arkusza, powinny go - wraz z opinią - zwrócić dyrektorowi szkoły?
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.Arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowaniai opieki w danym roku szkolnym.Arkusz opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.Arkusz ten zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.Natomiast przepisy rozporządzenia precyzują postępowanie dyrektora, który powinien przekazać arkusz organizacji, zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe, w terminiedo dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu szkołę lub przedszkole.Opinia zakładowych organizacji związkowych jest wydawana w terminie 10 dni od dniaotrzymania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 19 kwietnia danego roku.Organ prowadzący szkołę lub przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji szkoły lub przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest wydawana w terminie 10 dni oddnia otrzymania arkusza organizacji szkoły lub przedszkola, nie później niż do dnia 20 maja danego roku. Z przepisów zatem wynika, że związki zawodowe opiniują otrzymany arkusz, który następnie jest przekazywany do organu prowadzącego.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 41; 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe art. 110 §2; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, w szczególności § 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu zatrudniona jest nauczycielka od 15 lat na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego. Jest to nauczyciel dyplomowany posiadający umowę na czas nieokreślony. Nauczyciel ten doskonali swoje umiejętności i w chwili obecnej oprócz kwalifikacji z wychowania przedszkolnego posiada kwalifikacje z terapii pedagogicznej, kończy (VII-VIII) studia podyplomowe z logopedii oraz studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej. Przez cały okres pracy nauczycielka ta zatrudniona była na pełen etat, jako nauczyciel wychowania przedszkolnego. W tym roku szkolnym 2022/2023 ma etat 22/25 (grupa dzieci 6-letnich) oraz 2 godziny terapii pedagogicznej. Ostatnio nauczycielka ta zadała mi pytanie, czy mogłaby od nowego roku szkolnego „zejść” całkowicie z pracy w grupie przedszkolnej i zostać w przedszkolu tylko pracownikiem „specjalistą” prowadzącym zajęcia z terapii pedagogicznej, logopedii i jako pedagog specjalny? Teraz ma etat 22/25 + 2 godziny z terapii pedagogicznej. Od września 2023r. miałaby: 6 godzin jako pedagog specjalny, 10 godzin, jako logopeda i 4 godziny terapii pedagogicznej, czyli ogółem etat 20/22. Z powyższego wynika, że od września zaszłaby potrzeba zmiany wymiaru etatu z 22/25 na 20/22. Czy jest możliwa taka zmiana, żeby nauczyciel zszedł całkowicie z grupy i został w przedszkolu nauczycielem specjalistą? Ta zmiana oczywiście nie wynika z mojej strony, to nauczyciel chce zmiany. Jeśli tak, to jak powinna wyglądać umowa od września z tą nauczycielką? I jak nazwać w umowie jej stanowisko pracy? I czy mogę jej dać umowę od września na czas nieokreślony? Czy nauczycielka będzie nadal podlegała pod Kartę Nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- "Zadałem ostatnio następujące pytanie: Rodzice bliźniaczek uczęszczających obecnie do klasy i szkoły podstawowej złożyli wniosek o cofnięcie jednej z dziewczynek do oddziału przedszkolnego. Prośbę motywują dobrem dziecka i opinią nauczycielki. Jakie są procedury i akty prawne, które umożliwiają podjęcie takiej decyzji? Dziewczynka urodziła się 03.09.2009r. Nie posiada badań specjalistycznych".
Kompetencji do przenosin dziecka rodzice nie mają, to wiem. Wydaje mi się, że ja jako dyrektor, na podstawie aktów prawnych ( nie bardzo wiem jakich) po przebadaniu mogę do dnia 31 grudnia cofnąć decyzję o promocji do klasy I. I tutaj prosiłbym o pomoc. Jakie są procedury i terminy takiego przenoszenia dziecka z klasy I do oddziału przedszkolnego. Dziękuję i czekam na info.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile wynosi pensum nauczyciela realizującego indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczennicy urodzonej w 2010 roku posiadającej orzeczenie o upośledzeniu w stopniu głębokim?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel gimnazjum na początku roku (wrzesień) musi przygotować program nauczania swojego przedmiotu na 1 rok dla klasy, czy program musi obejmować 3 lata nauki w gimnazjum. Które rozwiązanie jest poprawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek prowadzenia książki inwentaryzacyjnej? Jeśli tak, to czy musi zawierać spis wszystkich rzeczy zakupionych do placówki, np. zabawki, lalki, pomoce dydaktyczne? Czy taka księga podlega kontroli z Urzędu Miasta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe