Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zostały zarejestrowane 2 odrębne szkoły niepubliczne: podstawowa oraz liceum, prowadzone przez ten sam organ prowadzący tj. stowarzyszenie, mające tę samą nazwę własną i patronkę. Większość nauczycieli pracuje w obu szkołach jednocześnie i wszyscy tworzymy łącznie jedną współpracującą radę pedagogiczną. Odbywają się wspólne zebrania rady pedagogiczne tj. łącznie dla obu szkół w tym samym terminie. Skoro nie jest to zespół szkół, czy protokoły i uchwały rad pedagogicznych mogą być wspólne i nazwane uchwałami szkoły podstawowej i liceum podejmowanymi przez wspólną radę pedagogiczną? Czy też z tego samego spotkania powinny powstać odrębne dokumenty dla każdej ze szkół oddzielnie? Czy w drugim przypadku należy wyodrębnić 2 rady pedagogiczne i podczas głosowań prosić o podwójne głosowanie tych nauczycieli, którzy pracują w obu szkołach?
Zgodnie z art. 168 ustawy z 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) każda szkoła niepubliczna jest zakładana indywidualnie po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek – w tym przypadku szkoła podstawowa w gminie, a liceum ogólnokształcące w powiecie.
Na podstawie art. 172 ust. 2 pkt 3 cytowanej ustawy każda z tych szkół posiada odrębny statut, który określa organy szkoły (w tym przypadku radę pedagogiczną) oraz zakres ich zadań.
Zgodnie z art. 182 cytowanej ustawy osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego (w tym przypadku stowarzyszenie), prowadząca szkoły niepubliczne, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Połączenie nie narusza jednak odrębności szkół.
Z powyższego wynika, że każda ze szkół powinna posiadać odrębną radę pedagogiczną odbywającą odrębne zebrania i wytwarzającą odrębne dokumenty (uchwały muszą być uchwałami tylko jednej szkoły).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół nadal obowiązuje? Czy zapisy dotyczące statutu nie zostały umieszczone w ustawie Prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła w której funkcjonuje świetlica prowadzi dziennik zajęć zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie dokumentacji (...)? Czy można w dzienniku elektronicznym w zakładce - dodatkowe godziny wpisywać zajęcia świetlicowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osiągnięcia nie wymienione na stronach kuratoryjnych mogą być wpisywane na świadectwie? Np.: uczennica w ubiegłym roku szkolnym w Międzynarodowym Konkurs Kangur miała wpis na świadectwie będąc w klasie 7. Obecnie będąc w klasie 8 również chciałaby mieć przepisane osiągnięcie z ubiegłego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel bibliotekarz opracował "Program promujący czytelnictwo wśród uczniów". Jaka powinna być procedura dopuszczenia tego programu do użytku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, który budzi ogromne wątpliwości.
Gminny ośrodek pomocy społecznej prowadzi dożywianie dzieci w szkołach, przedszkolach w ramach realizacji programu”Posiłek w domu i w szkole”.
Programem objęte są tylko dzieci pochodzące z rodzin o niskim kryterium dochodowym.
Do chwili obecnej ośrodek pomocy organizował przetarg na dostarczanie posiłków dla naszej szkoły w formie cateringu. Płatnikiem był urząd gminy i gminny ośrodek pomocy społecznej. Natomiast od stycznia zobowiązano szkołę do zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W tej sytuacji obowiązek stosowania ustawy jest niejako przerzucany na szkołę. Nasza szkoła nie posiada własnej stołówki i nie posiadamy środków na ten cel, gdyż jesteśmy szkołą niepubliczną prowadzoną przez stowarzyszenie. W przetargu trzeba podać cenę za jeden obiad i wartość całego zamówienia. Ten ogłasza przetarg kto ma pieniądze przyznane na ten cel i płaci za posiłki. Dyrektor odpowiada za organizację np. zapewnia pomieszczenia gdzie dzieci będą spożywać posiłki, w jakich godzinach?.
Taka sytuacja budzi we mnie szereg pytań :
1. Kto w takiej sytuacji powinien ogłosić przetarg?
2. Czy dyrektor może nie zgodzić się na organizowanie przetargu ?
3. Na jakiej podstawie „ zamawiający” miałby brać na siebie takie zobowiązanie?
4. Co się stanie kiedy nie wyłonimy wykonawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe