Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst. Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie? Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Zawarcie umowy cywilnoprawnej w ww. przedmiocie nie jest ani nakazane, ani także formalnie zakazane, natomiast MEN uważa je za zbędne (https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/oplaty-za-publiczne-przedszkola-a-umowy-cywilnoprawne-wyjasnienia-men.html), ponieważ zasady pobierania opłat przez przedszkola i podstawę ustalenia ich wysokości regulują wprost przepisy publicznoprawne, których umowa z rodzicem nie może modyfikować - art. 52 ust. 1, 12 i 15 ustawy z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203). W szczególności niedopuszczalne jest obciążenie rodziców/opiekunów prawnych ucznia opłatami za zajęcia dodatkowe lub posiłki, z których dziecko w rzeczywistości nie skorzystało w przedszkolu - wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 czerwca 2013 r., III SA/Kr 1217/11; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 lipca 2009 r., II SA/Go 290/09; wyrok NSA z dnia 16 marca 2010 r., OSK 1646/09, OwSS 2010/4/67-74; wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., I OSK 1477/09), ani stosowanie innych stawek opłat niż wprowadzone w oparciu o powołane na wstępie przepisy. Według stanowiska MEN obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dodatkowych zajęć wychowania przedszkolnego w wysokości określonej uchwale rady gminy aktualizuje się z chwilą rozpoczęcia korzystania z tego świadczenia, zaś dyrektor przedszkola oblicza miesięczną należność wynikającą z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu z wychowania przedszkolnego w ramach czynności o charakterze materialno - technicznym, z tego względu bardziej adekwatne jest pobieranie opłat z dołu lub na bieżąco. Gdyby nawet opłaty zostały pobrane z góry (nastąpiłoby to przed powstaniem obowiązku zapłaty, dlatego raczej w ten sposób opłaty powinny być pokrywane przez rodzica na zasadzie dobrowolności, a nie według postanowienia narzuconego we wzorze ewentualnej umowy), rodzicowi i tak należałoby po rozliczeniu miesiąca zwrócić opłaty poniesione za niewykorzystane zajęcia dodatkowe. Pogląd ten jest aktualny również odnośnie wnoszenia opłat za posiłki na stołówce za kwotę ustaloną przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym tylko za faktycznie wykorzystane świadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest dopuszczalne obniżenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dwukrotne zatrudnienie w tej samej szkole a wysokość trzynastki. Nauczycielka była zatrudniona od 4.05.2020 r. do 26.06.2020 r. na zastępstwo. Następnie była zatrudniona od 1.09.2020 r. do 31.08.2021 r. Czy ww. nauczycielce należy się za 2020 r. trzynastka za dwie umowy, czy tylko za jedną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum wpłynął duplikat świadectwa ukończenia szkoły podstawowej bez podpisu osoby wystawiającej duplikat. Zatem moje pytanie brzmią: 1) Jak prawidłowo wystawić duplikat świadectwa szkolnego? 2. Czy na pierwszej stronie duplikatu świadectwa gdzie widniej "pieczęć i podpis dyrektora" obecny dyrektor jako wystawiający świadectwo podpisuje się? 3. Czy zostawia się świadectwo bez podpisu osoby wystawiającej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w punkcie przedszkolnym, do którego uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz dzieci ze spektrum autyzmu, od nauczyciela j.angielskiego wymaga się kwalifikacji oligofrenopedagoga?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W rozporządzeniu Men z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie organizowania kształcenia niepełnosprawnych i niedostosowanych, w par. 2 ust. 1 i 2 mowa jest o organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Jaka jest różnica pomiędzy nauczaniem uczniów niepełnosprawnych w integracji z uczniami pełnosprawnymi i w szkole najbliżej miejsca zamieszkania a kształceniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem w integracji ze środowiskiem rówieśniczym?
Skąd taki rozdział i co oznacza w praktyce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe