Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego? 2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować. 3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie? 4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie? 5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią. 6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie? W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze. Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Odpowiedź 1 i 2:
Zapis w orzeczeniu : „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej”- dotyczy tyko szkoły podstawowej. W dalszych odpowiedziach są podane podstawy prawne dotyczące dostosowywania warunków i formy poszczególnych sprawdzianów/ egzaminów. Rozbieżność w orzeczeniach może wynikać z wyników badań przeprowadzonych przez odpowiednie zespoły, które wydają orzeczenia. powołane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 7 września 2017 r., w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 1743). Pytanie to winno zostać skierowane do specjalistów, wchodzących w skład zespołu, zgodnie z § 4 ust. 2 w/w Rozporządzenia (W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
2) psycholog;
3) pedagog;
4) lekarz;
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.).
Zapis należy traktować zawsze literalnie, szkoła podstawowa- dostosowujemy zgodnie z przepisami i komunikatami CKE egzamin w szkole podstawowym.
Odpowiedź 3:
Wydłużenie następuje na podstawie komunikatu CKE, z uwagi na zewnętrzny charakter egzaminu. Nie ma podstaw prawnych, które dawałyby możliwość wydłużenia czasu egzaminu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Odpowiedź 4:
Dostosowanie egzaminu maturalnego odbywa się, na podstawie komunikatu CKE ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 44zzr ustawy o systemie oświaty - Uczeń lub absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.
Odpowiedź 5:
Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481), Centralna Komisja Egzaminacyjna, podaje w Biuletynie Informacji Publicznej szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego oraz egzaminów eksternistycznych, do potrzeb osób, o których mowa:
- w art. 44zzr (Uczeń lub absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.),
-w art. 44zzzf (Uczeń, słuchacz albo absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.)
-i w art. 44zzzh (Zdający,: niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, przystępują do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju ich niepełnosprawności, na podstawie zaświadczenia potwierdzającego występowanie danej dysfunkcji, wydanego przez lekarza.)
Tym samym jest to ustawowe zadanie CKE i placówki oświatowe nie mogą samodzielnie ustalać warunków przeprowadzenia egzaminów, w szczególności dla osób, z których dokumentacji nie wynika szczególna potrzeba dostosowania trybu i warunków przeprowadzenia danego egzaminu.
Odpowiedź 6:
Zasady dostosowania egzaminów- przebiegu i warunków dla osób, które legitymują się orzeczeniami wydanymi na podstawie ustawy Prawo oświatowe, zostały uregulowane w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zajęcia terapeutyczne są prowadzone w przedszkolu niepublicznym przez osobę oddelegowaną z firmy zewnętrznej (osoba posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne). Zajęcia takie są prowadzone od czerwca 2019 r. Czy koszt takich zajęć można sfinansować z dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dokumentacja rady rodziców (regulamin, protokoły z zebrań rady rodziców) powinna się znajdować w szkole, czy w/w dokumentację przechowuje rada rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w liceum plastycznym, które wchodzi w skład ZSO przedmiotu "techniki graficzne" moze uczyć nauczyciel, który uzyskał takie uprawnienia na studiach podyplomowych, czy musi to być tylko absolwent szkół artystycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W czasie trwania roku szkolnego do klasy I szkoły podstawowej przyjęci zostali uczniowie w związku ze zmianą miejsca zamieszkania. W jaki sposób szkoła powinna pozyskać środki na zakup ćwiczeń do poszczególnych edukacji (podręczniki rządowe są dodatkowe na każdy oddział).?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak dobrze wiemy gimnazjum ma być wygaszone. Co zrobić z uczennicą, która ma orzeczenie w stopniu głębokim i ma zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze do 25 roku życia, czyli zajęcia w gimnazjum skończyłaby w 2021r., a w tym czasie gimnazjum już nie będzie istniało gdyż wygaszone zostanie w 2019. Jak prawnie przeprowadzić to orzeczenie i decyzję organu prowadzącego, co zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe