Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) nie różnicuje wprawdzie wysokości dotacji w zależności od liczebności uczniów w danej szkole, ale w tym zakresie należy uwzględnić zasady naliczania subwencji uzyskiwanych przez j.s.t. z budżetu państwa. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2014 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015 (Dz. U. z 2014 r., poz. 1977) wprowadziło nową wagę P3 o wartości 0,18 dla uczniów małych szkół podstawowych do 70 uczniów. W związku z powyższym gminy i miasta powinny uchwalić i przekazywać wyższe kwoty dotacji dla tzw. małych niepublicznych szkół podstawowych w większej wysokości.
Dotacja otrzymana na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi zostać wydana zgodnie z przeznaczeniem, w przeciwnym razie podlega zwrotowi do budżetu j.s.t. wraz z odsetkami. To samo dotyczy obowiązku zwrotu niewykorzystanej części dotacji (art. 252 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r., poz. 885). Z tego względu szkoła powinna oddzielnie rozliczać wszelkie wydatki pokrywane z dotacji na takich uczniów, aby móc wykazać prawidłowość ich wydatkowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Po 20 lutym miały ukazać się wzory dokumentów z kontroli zarządczej. jest już po 20 marca a dokumentów nie ma. będą czy nie?! Na pewno państwo je posiadają, bo są nam proponowane do zakupu droga telefoniczną lub elektroniczną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowawca ma obowiązek wystawić opinię o uczniu na prośbę kuratora sądowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z tym, iż ma być jeden statut, to który artykuł znajduje zastosowanie do statutu 112 czy 98 prawa oświatowego? W przykładowym statucie ośrodka szkolno-wychowawczego w Państwa zasobach (ze stanem prawnym na dzień 1-go września br.) jest statut ośrodka, który odsyła do statutów poszczególnych szkół, dlaczego?
W takim razie czy szkoła podstawowa specjalna wchodząca w skład ośrodka nie funkcjonuje odrębnie, np. w przypadku likwidacji ośrodka automatycznie zostaje zlikwidowana szkoła specjalne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła musi bezwzględnie uwzględnić opinię PPP w przypadku, gdy w ocenie nauczyciela uczennica kl.II nie opanowała podstawy programowej mimo udzielania dziecku istotnej pomocy psychologiczno pedagogicznej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kto zapewnia finansowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka 12-letniego (teoretycznie kończącego szkołę podstawową). Do tej pory w/w zajęcia organizowane był w publicznej szkole podstawowej, której organem prowadzącym jest stowarzyszenie, pieniążki w formie dotacji pochodziły z jst (gmina). Obecnie rodzice złożyli wniosek o kontynuację tych zajęć, jednak gmina twierdzi, że nie może zapewniać dalszego finansowania. Dodam, że dziecko jest niepełnosprawne w stopniu głębokim. Kto ma to robić? Do kogo mamy się zwrócić z wnioskiem o dotację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe