Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np. matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania? 2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel? 3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
1. TAK- albowiem nowe rozporządzenie MEN w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – które ma wejść w życie z dniem 1 września 2017r. – a które oczekuje na podpisanie przez minister Zalewską i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw – pozwala dyrektorowi – po uzgodnieniu z rodzicami - na zorganizowanie nauczania indywidualnego z włączaniem ucznia w zajęcia z całą klasą. Zalecenie w orzeczeniu, dotyczące zgodności z ramowym planem pracy należy rozumieć, jako zalecenie zrealizowania przez ucznia w toku nauczania indywidualnego wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych na danym etapie edukacji i zaplanowanych dla jego klasy.
2. TAK – bowiem zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez nauczyciela, a kółko – zajęciami zwiększającymi ofertę edukacyjną szkoły. Oba rodzaje zajęć nie wchodzą w pensum nauczyciela, ale zalicza się je do ustawowego 40 godzinnego tygodnia pracy.
3. Dyrektor szkoły, ustalając dni przeznaczone na udział uczniów w rekolekcjach wielkopostnych jako dni wolne (lub częściowo wolne) posiłkuje się wyłącznie przyznaną do jego dyspozycji pulą 8 dni. Tak wskazuje § 5. ust 2. pkt 2. mówiący, że w/w dni mogą być ustalone dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nawiązaniu do odpowiedzi eksperta z dnia 2018-01-03 w sprawie finansowania doskonalenia nauczycieli w szkole stowarzyszeniowej, proszę o odpowiedź.Czy dofinansowanie może być także realizowane z dotacji otrzymanej z JST, po uprzednim spełnieniu wymienionych w odpowiedzi kryteriów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy urlopu uzupełniającego.
W roku szkolnym 2018/2019 nauczycielka wykorzystała urlop wypoczynkowy podczas ferii zimowych i tylko niewielką część podczas ferii letnich (od 03.07.2019 r. do 31.08.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. W roku 2019/2020 w okresie 01.09.2019 - 22.10.2019 przebywała nadal na zwolnieniu lekarskim, a po urodzeniu dziecka od 23.10.2019 r. korzysta z urlopu macierzyńskiego, później wykorzysta również urlop rodzicielski (przez cały rok szkolny 2019/2020 będzie nieobecna).
Czy w tej sytuacji nauczycielka nabędzie prawo do urlopu uzupełniającego również za rok szkolny 2019/2020?
Jaki będzie wymiar należnego jej urlopu uzupełniającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie jakie elementy powinien zawierać szkolny zestaw programów nauczania, jak numerować programy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są wymogi, aby otworzyć niepubliczną Poradnię Wczesnego Wspomagania Rozwoju i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną? Jakie wykształcenie jest wymagane od dyrektora i personelu? Czy na tego typu działalność przewidziana jest dotacja lub inne dofinansowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, bardzo proszę o przykłady dokumentacji szkoły w związku z opinia ucznia o zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej. Jakie dokumenty, zgody powinny być w teczce ucznia o realizacji zindywidualizowanej ścieżki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe