Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.Czy nauczyciela przedszkola pracującego na pół etatu w godzinach popołudniowych - po 5-tej godzinnej realizacji podstawy programowej obowiązuje program wychowania przedszkolnego wybrany przez nauczycieli pracujący do 13.00. Czy taki nauczyciel musi mieć swój program, czy opiera swoją pracę na programie dopuszczonym na dany rok szkolny nauczycielowi pracującemu w godzinach realizacji podstawy? A może wystarcz, że ten nauczyciel opracuje tylko plan pracy? 2.Jakie pensum obowiązuje nauczyciela, który pracuje po godzinach realizacji podstawy, tzn. w godzinach popołudniowych z dziećmi w różnym wieku(3,4,5,6-latki). Czy 25 godzinn, czy 22 godziny, a może uśrednione - podkreślam, że są to godziny wychodzące poza obowiązkowe 5 godzin realizacji podstawy.
Nauczyciel, który nie realizuje podstawy programowej, nie ma obowiązku dokonywania wyboru programu wychowania przedszkolnego ani realizowania tego, który wybrał wychowawca oddziału realizujący podstawę (art. 3 pkt 13b UoSO). Ewentualny wymóg opracowania planu pracy może nakładać jedynie statut przedszkola (art. 60 ust. 1 pkt 5 UoSO). Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia z grupą, do której uczęszczają zarówno dzieci 6-letnie, jak i młodsze, obowiązuje go pensum 22 – godzinne (art. 42 ust. 2 lp. 2 KN, wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 listopada 2012 r., II SA/Ol 1089/12, http://orzeczenia.nsa.gov.pl), chyba że organ prowadzący określił inny wymiar pensum na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 3 KN (wyrok NSA z dnia 12 lipca 2016 r. I OSK 880/16, http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w arkuszach ocen w szkole podstawowej i gimnazjum wpisuje się uczestnictwo w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie (zajęcia dodatkowe)? Zajęcia są umieszczone w ramowych planach nauczania nauczania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z pracownikiem niepedagogicznym-emerytem zatrudnionym na czas nieokreślony rozwiązuje się stosunek pracy również po zawiadomieniu związków zawodowych?
- 1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np.
matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania?
2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel?
3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowny ekspercie - czy w związku z organizacją nowego roku szkolnego burmistrz ma prawo wydać zarządzenie w którym zawarty jest zapis:przyjęcia dziecka do danej klasy w trakcie roku szkolnego nie może skutkować podziałem klasy na grupy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe