Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne 1) Jeśli uczeń w gimnazjum był nauczany języka angielskiego – poświadczony poziom III.0, w liceum powinien kontynuować naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym....

PORADA PRAWNA

25 czerwca 2013 Prawo oświatowe

Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych. Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej. Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.

1) Jeśli uczeń w gimnazjum był nauczany języka angielskiego – poświadczony poziom III.0, w liceum powinien kontynuować naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym. jeżeli natomiast w gimnazjum - na poziomie III.1 to w liceum - na poziomie IV.1 w zakresie rozszerzonym, do czego obliguje załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 30 sierpnia 2012 r.

2) Poziom podstawowy oznacza naukę podstaw określonych w Rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

3) W ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego na podstawie załącznika nr 7 do rozporządzenia MEN z 7 lutego 2012 r. przeznacza się: a. na dwa języki obce nowożytne realizowane w zakresie podstawowym – w sumie 450 godzin, b. dodatkowo na język obcy nowożytny realizowany w zakresie rozszerzonym - 180 godzin.

4) Dla ucznia, który osiąga wysokie wyniki nauczania, można na zasadzie tzw. indywidualizacji nauczania zwiększyć zakres wymagań, umożliwiając mu rozwój na jego (duże) możliwości. Natomiast odwrotnie: w stosunku do ucznia posiągającego słabsze wyniki zastosować indywidualizację nauczania tak, by jemu również umożliwić rozwój na jego możliwości. Poza tym, jeśli poziom umiejętności językowych ucznia jest wysoki i potwierdzony wynikami egzaminu gimnazjalnego, to pomimo poziomu III.0 uczeń może kontynuować naukę w zakresie rozszerzonym, ponieważ zakwalifikowanie go do wyższej grupy może odbyć się na podstawie faktycznej znajomości języka.

5) Nauczyciel może dokonać zmiany grup dla uczniów, którzy mają trudności w nauce na poziomie rozszerzonym (także odwrotnie – dla uczniów osiągających wysokie wyniki na poziomie podstawowym). Podstawą takich decyzji mogą być także testy diagnozujące umiejętności językowe uczniów. Do prowadzenia diagnoz obligują nauczycieli przepisy o ocenianiu, ale również przepisy rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.

 

Podstawa prawna:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7.02.2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

2. Rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

3. Rozporządzenie MEN z 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).

4. Rozporządzenie MEN z 28.05.2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (ze zm.).

5. Rozporządzenie MENiS z 20.02.2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkól do innych (ze zm.).

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT