Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o udzielenie informacji oraz podstawy prawnej na temat realizacji religii w oddziałach przedszkolnych w szkole: grupa 5-latków i grupa 6-latków. Ile godzin? Kiedy można realizować? Czy te godziny są wliczone do 5-godz. czasu pracy oddziału przedszkolnego? Proszę o wytyczne do planu lekcji uczniów kl. IV-VI szkoły podstawowej tj. zasady wg. których układa się plan lekcji zgodnie z higieną pracy. Dziękuję.
Odpowiedzi udzieliliśmy m. in. 24.05 br.:
§1 ust.1 Rozporzadzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (ze zm.)
§1. 1. W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej "szkołami", organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie,
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
(...)
§ 4. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii.
Przepis jest jednoznaczny:
w przedszkolach organizuje się naukę religii w ramach planu zajęć przedszkolnych, na życzenie rodziców. Co oczywiście nie oznacza, że zajęcia muszą być przed lub po innych zajęciach obowiązkowych. O tym decyduje dyrektor biorąc pod uwagę potrzeby rodziców, możliwości kadrowe oraz inne czynniki ważne dla przedszkola.
Natomiast podstawą do nauczania religii (§ 4 Rozp. z 14.04.1992 r.) są programy opracowane i zatwierdzone przez właściwe władze kościelne, a nie podstawy programowe nauczania przedszkolnego/ogólnego.
W świetle art. 42 ust. 3 lp. 1 i 2 Karty Nauczyciela nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć w przedszkolu realizują tygodniowo 25 lub 22 (w przypadku pracy z grupami dzieci 6-letnich) godziny obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Realizowany wymiar zajęć obowiązkowych jednoznacznie wskazuje na fakt, że zajęcia z religii są organizowane poza pracą nauczycieli, dla których wymiar wynosi 25 lub 22 godz. tygodniowo.
Inaczej jest w przypadku, gdy np. część rodziców nie wyraziła zgody na uczestniczenie dziecka w tych zajęciach - i wówczas tą grupą zajmuje się nauczyciel, który wykonuje swoje czynności w ramach pensum (22 lub 25 godz.), a równolegle trwają zajęcia z religii z inną grupą w ramach planu zajęć przedszkolnych.
Jeśli chodzi o przepisy higieny umysłowej ucznia - są zawrte w zasadach wydawanych przez Terenowe Stacje Sanitarno=Epidemiologiczne.
Na str. znajdują się Poradniki z arkuszami do oceny działań szkoły związanych z higieną pracy/nauczania:
- 1)
- http://www.gis.gov.pl/userfiles/file/Dep_%20Zdrowia%20Publicznego%20i%20Promocji%20Zdrowia/Higiena_dzieci_i_mlodziezy/OSH-1%20arkusz%20INFO0.pdf
- 2)http://www.pomorskie.eu/res/BIP/PSSE/Bytow/komunikaty/poradnik_higieny__poprawiony.pdf
- 3)
- http://www.wsse.krakow.pl/strona/index.phpoption=com_content&view=article&id=444:ocena-higieny-procesu-nauczania-uczenia-si-w-szkoach-podstawowych&catid=85:rodowisko-szkolne&Itemid=101
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinien wyglądać plan wspomagania przez dyrektora realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w par.6 ust.6 rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z dn. 25 sierpnia 2017r. poz.1591)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o aktualną podstawę prawną do uchwał:
1) opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły, zmiany do Arkusza Organizacyjnego wprowadzone Aneksem,
2) opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) uchwalenie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) opinii odnośnie propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
5) opinii na temat planu finansowego,
6) uchwalenie Planu Pracy szkoły,
7) w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
8) opinii na temat innowacji,
9) uchwała klasyfikacyjna
10) opinii dopuszczenia do użytku szkolnych programów nauczania,
11) opinii o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty,
12) podstawa prawna do wprowadzenia planu nadzoru pedagogicznego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - Jak rozumieć (podawać np. do SIO) liczbę oddziałów w zespole szkół - oddział zerowy, klasy od pierwszej do szóstej i trzy klasy gimnazjum? Gdy nie było łączeń na części przedmiotów podawałem 10 oddziałów. Czy łączenie na części przedmiotów zmieni tą liczbę? Przy połączeniu na 10 godzinach klasy IV i V oraz I i II na 9 godzinach liczba oddziałów wynosi 8?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Symbole giloszy świadectw ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej oraz obowiązującą podstawę prawną w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Dlaczego w Państwa wzorach uchwał o dopuszczenie do użytku w szkole programów nauczania podstawą prawną jest art. 22a ust. 2, a nie np. 6 (ustawy o syst. oświaty)? Który z ust. 2 czy 1 dotyczy szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym, czyli zerówką? Ogólnie rzecz ujmując jaka jest podstawa prawna uchwały o dopuszczenie programów w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym (zerówką), a jaka do przedszkola? Jaka jest podstawa prawna do zatwierdzenia szkolnego zestawu podręczników w szkole z oddziałem przedszkolnym oraz w przedszkolu? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe