Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj....

PORADA PRAWNA

15 maja 2019 Inne

Chcę zapytać co powinna zawierać księga inwentarzowa: - czy pomoce i wyposażenie zakupione w ramach projektu powinny być wpisane do ogólnej księgi czy powinna być założona dodatkowa księga na projekty ( księgowa mówi, że osobno i nie wpisywać cen tylko ilości)? - czy zakupy poniżej 250 zł też powinny być w osobnej księdze (tak mówi księgowa)bez cen tylko ilości? czy księga powinna być prowadzoną wg daty wpływu, czy nie jest to ważne? Bardzo proszę o odpowiedź bo mam 3 księgi w szkole i wielki bałagan.

W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj. 2019, poz. 351), Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną;
3) księgi pomocnicze;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Tym samym księgi inwentarzowe nie zostały uregulowane w przepisach, stanowią one jedynie środek pomocniczy. Przepisy nie określają w jaki sposób księgi inwentarzowe winny być prowadzone, co powinny zawierać a czego nie. Jednak księga powinna zawierać informacje, które będą niezbędne do określenia elementów majątku szkoły.
Mając powyższe na uwadze podział ksiąg inwentarzowych, wskazanie w jaki sposób należy ewidencjonować składniki aktywów i pasywów należy do kierownika jednostki, oczywiście nie jest to żaden prawny obowiązek. Ze względów pomocowych przyjmuje się także, że księgi mogą być podzielone na działy lub konkretne pomieszczenia, jednakże decyzja o takim podziale leży w gestii dyrektora szkoły.
Praktyka prowadzenia ksiąg inwentarzowych, jako środków pomocniczych wypracowała formę sporządzania poszczególnych wpisów. Wyróżnia się w praktycznym ujęciu, że księga inwentarzowa powinna zawierać:
-liczbę porządkową, w ujęciu chronologicznym,
-datę nabycia konkretnego środka (aktywów lub pasywów),
-wskazanie odpowiedniego dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka, np. faktura VAT, rachunek,
-konkretną datę, w której nastąpiło przyjęcie środka do używania,
-symbol,
-wartość początkową środków nabytych,
-wskazanie miejsca użytkowania lub osobę odpowiedzialną,
-datę likwidacji środków wraz z podaniem przyczyny likwidacji albo datę sprzedaży środków.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT