Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co może zrobić dyrektor w przypadku niekontrolowanych, powtarzających się ataków agresji ucznia, co zagraża bezpieczeństwu jego rówieśnikom, a także jemu samemu? Matka nie chce współpracować ze szkołą twierdząc, że syn jest zdrowy i w normie psychofizycznej.
ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i
młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
(...)
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
(...)
2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom
(prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepłnosprawnych oraz niedostosowanych
społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
Treści zawarte w (jeszcze) obowiązującym rozporządzeniu podpowiadają, że uczeń powinien mieć opinię lub orzeczenie poradni, które będą wskazówką do pracy. Szkoła ma obowiązek stosować zalecenia i stwarzać odpowiednie warunki do pracy z tym uczniem.
Jeśli jednak rodzic nie wyraża zgody na badania, powinien to stwierdzić na piśmie, dalej szkoła postępuje zgodnie z procedurami, które powinna mieć na wypadek tzw. sytuacji trudnych lub kryzysowych.
Na każdym etapie podejmowania trudnych decyzji należy informować rodzica o ew. konsekwencjach, uzyskując potwierdzenie (na piśmie), że przyjął informację do wiadomości. Często bywa, że wówczas rodzic wyraża zgodę na współpracę ze szkołą i podejmowanie wspólnych działań.
Z drugiej strony szkoła ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczniom, także ich nietykalność cielesną i jeśli jest naruszana, jeśli uczniowie są narażeni na niebezpieczeństwo - szkoła powinna zawiadomić policję. Z każdej sytuacji powinna być sporządzona notatka służbowa.
Proponuję na początek podjąć rozmowę z dzielnicowym, który doradzi dalszy tok postępowania. Zakładamy, że dzielnicowy zna rodzinę, zna wiek ucznia i zakres odpowiedzialności ucznia lub/i rodzica za niewłaściwe jego zachowania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem nakładało obowiązek opracowywania "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń ukończył pierwsza klasę Branżowej Szkoły Zawodowej gdzie praktyczna nauka zawodu odbywał się na szkolnych warsztatach nie posiadał statusu pracownika młodocianego. Po zmianie miejsca zamieszkania chce kontynuować naukę w Branżowej Szkole Zawodowej gdzie uczniowie muszą mieć praktykę u prywatnego pracodawcy co skutkuję tym że posiadają status pracownika młodocianego. Czy można przyjąć takie ucznia do klasy drugiej? Czy pracodawca dostanie refundacje poniesionych kosztów oraz refundacje po zdaniu egzaminu czeladniczego jeżeli uczeń był tylko 2 lata pracownikiem młodocianym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W jakich przypadkach szkołę obowiązują przepisy o zamówieniach publicznych? Na jakiej podstawie szkoła jako zamawiający ma ustalić wartości zamówienia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam problem z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych. W szkole nikt nie należy do związków zawodowych. Związek zawodowy Solidarność twierdzi, że jeden z emerytów należał do związku zawodowego i w związku z tym przy mediacji Urzędu Miasta narzucił nam regulamin, który nie podoba się większości pracowników szkoły twierdząc przy tym, że dyrektor zobowiązany jest uzgodnić z nim, a nie z pracownikami zapisy regulaminu. Czy związek zawodowy ma rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przykładowej prośby o zwiększenie etatu pedagoga i logopedy w szkole podstawowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę w szkole wynająć pomierzenia na siedzibę Straży Miejskiej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe