Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
- Co powinien zawierać regulamin zwalniania nauczycieli? - Jakie kryteria, zgodne z prawem, powinien uwzględniać ? - Kiedy należy przedstawić go radzie pedagogicznej?
O proponowanych kryteriach pisaliśmy na naszych stronach.
Prawo nie reguluje kwestii - kryterium zwalniania.
Dyrektor przyjmuje rozwiązania zgodne z potrzebami szkoły, dokładnie analizuje sytuację szkoły, jednocześnie przy zwalnianiu nauczycieli przestrzega prawa (np. okresu wypowiedzenia, powiadamiania związków zawodowych).
Zatem przy wyborze nauczycieli do zwolnienia należy dokładnie przeanalizować sytuację i przyjąć uzasadnione kryteria, ponieważ podlegają one kontroli sądowej.
Wyrok SN z dnia:
1) 27 listopada 1997 r., I PKN 399/97, OSNP 1998, nr 18, poz. 54 oraz
2) 7 września 1994 r., I PRN 56/94, OSNP 1995, nr 1, poz. 5.
Zgodnie z orzecznictwem, przesłankami, którymi należy kierować się przy wyborze nauczyciela do zwolnienia z przyczyn określonych w art. 20 KN są:
a) ocena pracy nauczyciela – rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem, który posiada kwalifikacje zawodowe takie jak inni, ale jego praca jest najniżej oceniana;
b) kwalifikacje zawodowe – porównując kwalifikacje zawodowe nauczycieli, jako kryterium wyboru nauczyciela do zwolnienia należy uwzględnić nie tylko poziom wykształcenia, ale także jego staż i doświadczenie w nauczaniu danego przedmiotu;
c) absencje nauczyciela w pracy dezorganizujące prace szkoły;
d) podstawa nawiązania stosunku pracy z nauczycielem - jeśli inne kryteria nie pozwalają na jednoznaczną ocenę przydatności nauczyciela do dalszej pracy. W pierwszej kolejności do zwolnienia typuje się nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy ( w ostatniej kolejności – nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania).
Kryteria powinny być znane nauczycielom jak najszybciej, przed ruchem służbowym nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W obecnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, obowiązującej od 1 września 2017 roku nie ma zapisu na temat tworzenia dla dzieci 6-letnich Indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz przygotowywania Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I. Czy oznacz to, że nauczyciele zwolnieni zostali z opracowywania tej dokumentacji? Nie ma również zapisu na temat proporcji zagospodarowania czasu (czas na zabawę, zajęcia dydaktyczne, wyjście na powietrze). Czy brak tego zapisu pozostawia nauczycielowi dowolność czasową w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel bez kwalifikacji do nauczania np. j. polskiego może mieć doraźne godziny j. polskiego podczas nieobecności nauczyciela z kwalifikacjami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym możliwe jest zatrudnienie katechety (kwalifikacje do nauczania katechezy), ale bez ukończonej oligofrenopedagogiki. Sytuacja jest wyjątkowa i na rok, poprzedni katecheta został zwolniony i brak jest w okolicy nauczyciela z przygotowaniem oligo. Możliwe jest wspomaganie przez innego nauczyciela-pedagoga specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy można utworzyć w gimnazjum klasy integracyjne i z czym to się wiąże?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe