Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dokonując oceny pracy nauczyciela należy poddać ocenie okres od momentu zatrudnienia w szkole do dnia dzisiejszego, czy okres od daty dokonania oceny dorobku zawodowego do dnia dzisiejszego?
Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela; 2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny; 3) organu prowadzącego szkołę; 4) rady szkoły; 5) rady rodziców. Przepisy ustawy sugerują, że ocenę należy formułować biorąc pod uwagę stan aktualny, bowiem ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego. Wg mojej opinii, ocena zatem obejmuje okres od „daty dokonania oceny dorobku zawodowego do dnia dzisiejszego”.Należy pamiętać, że dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności: 1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach; 2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami); 3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym; 4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb; 5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 6a.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel ma prawo odmówić przydzielonego zastępstwa doraźnego i płatnego (za nieobecnego nauczyciela) w czasie, gdy ma tzw. "okienko"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla zespołu szkolno-przedszkolnego plan nadzoru pedagogicznego powinien być jeden, czy osobno dla szkoły osobno dla przedszkola?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe z wczesnego wspomagania rozwoju może być nauczycielem wspomagającym?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki też dają kwalifikacje na stanowisko nauczyciela wspomagającego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomia w zakresie organizacji i zarządzania i ma przygotowanie pedagogiczne może nauczać przedmiotu „biznes i zarządzanie”?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W klasie pierwszej integracyjnej uczy się uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Uczeń opuścił w tym roku szkolnym już ponad 80 godzin. W ramowym planie nauczania minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynosi 1760 godzin. Obawiam się, że w kolejnych latach nauki w klasach I-III sytuacja z godzinami nieobecnymi może się powtórzyć. Pod dużym znakiem zapytania stoi więc realizacja przez tego ucznia godzin z ramówki. W klasie jest czterech uczniów, ale tylko on ma odrębną podstawę programową i odrębny dziennik. W związku z powyższym w przypadku nieobecności ucznia nauczyciel wpisuje - uczeń nieobecny. Nie mogę zmusić nauczyciela, żeby odrabiał te godziny, ponieważ on w pracy jest i lekcje prowadzi. Fizycznie raczej też nie jest to możliwe. Proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej kwestii. Jak rozwiązać taką sytuację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe