Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dozwolone jest, jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej łączenie etapów edukacyjnych 1-3 z 4-6 w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe dopuszcza łączenie klas, chociaż nie precyzuje konkretnych zasad tego łączenia. Jedynie w § 5 ust. 7 w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, z późn. zm.) jest mowa, że:
§ 5. 7. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
Zatem istotne jest, czy statut szkół przewiduje łączenie klas, w jakim zakresie i na jakich określonych zasadach.
Także w rozporządzeniu MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych czytamy:
§ 4. 4. Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tych klasach przeznacza się w szkolnym planie nauczania taką liczbę godzin, aby była zapewniona realizacja przyjętych programów nauczania.
Zasadność łączenia klas winno się oceniać w każdym przypadku indywidualnie. Należy pamiętać, że klasy łączone są tworzone na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji pracy szkoły.
Stanowisko MEN w tej sprawie mówi, że nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole powinien zostać powołany wicedyrektor, jeśli szkoła ma dwa budynki, ale nie ma 12 oddziałów? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego w dniu 01.09.2017 roku. W międzyczasie zaszła w pierwszą ciążę i od dnia 03.12.2018 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim do dnia porodu. Poród przewidywany jest na 06.06.2019 roku. Jeżeli wykorzysta cały urlop macierzyński czyli 20 tygodni to ile może wykorzystać urlopu wychowawczego by móc kontynuować rozpoczęty staż na nauczyciela mianowanego. Ponadto będzie miała do wykorzystania urlop wypoczynkowy w ilości 8 tygodni, który chce wykorzystać w ciągu roku szkolnego.
Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, w którym od 2013 r. działa Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego wspierające realizację doradztwa we wszystkich typach szkół powiatu starachowickiego. Od 2018 r. placówka jest Powiatowym Punktem Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w sieci powołanej przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. W CKP doradztwo jest realizowane w ramach jednego etatu. Organem prowadzącym jednostki jest powiat starachowicki.
Nasze pytanie jest następujące:
Czy w związku z wprowadzeniem w ramowych planach nauczania doradztwa zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat starachowicki, możliwa jest realizacja zajęć doradczych w tych szkołach przez doradcę zatrudnionego w CKP i na jakiej podstawie: czy może być to porozumienie szkoła-CKP, czy organ prowadzący-szkoła-CKP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)".
Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej, która reguluje sposób wykorzystania tzw. "dni wolnych dyrektorskich". Dodam, że moja szkoła to Centrum Kształcenia Ustawicznego, w której funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące oraz Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe. Wiem, że generalnie obowiązuje 6 dni do wykorzystania w CKU, a 10 w LO. Nie wiem jak to pogodzić, by nie złamać przepisów. Proszę o wyjaśnienie za co z góry dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe