Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor jednostki chcąc wprowadzić do użytku instrukcję kancelaryjną, powinien ją najpierw przesłać do właściwego oddziału Państwowego Archiwum i czekać do momentu uzyskania jej zatwierdzenia? Czy też wysyłając wzór takiej instrukcji do zatwierdzenia, należy ją równocześnie wdrożyć?
Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 123 poz. 698 z późn. zm.) samorządowe jednostki organizacyjne, w tym jednostki oświatowe prowadzone rzez jednostki samorządu terytorialnego, obowiązane są zapewnić odpowiednią ewidencję, przechowywanie oraz ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą powstającej w nich dokumentacji, w sposób odzwierciedlający przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw oraz nadsyłanej i składanej do nich dokumentacji. W tym celu opracowuje się instrukcje tzw. kancelaryjne określające zasady i tryb postępowania z dokumentacją, które wymagają zatwierdzenia przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych może upoważnić dyrektorów archiwów państwowych do zatwierdzania instrukcji. Instrukcja kancelaryjna wchodzi w życie po jej zatwierdzeniu, ale nie zwalnia to samorządowej jednostki oświatowej od odpowiedniego postępowania z dokumentacją. Dlatego w praktyce zasady opisane w instrukcji mogą (a nawet powinny) być stosowane przed jej zatwierdzeniem przez Archiwum Państwowe.
Natomiast niepubliczne jednostki oświatowe oraz publiczne prowadzone przez inne osoby niż j.s.t. nie mają obowiązku opracowania instrukcji. Instrukcja opracowana na zasadzie dobrowolności nie podlega zatwierdzeniu przez Archiwum Państwowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedłużenia okresu nauki można dokonać raz na każdym etapie edukacyjnym w którejkolwiek klasie, czy tylko w klasie III i VI? Czy przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła prowadzi klasy sportowe. Jednocześnie przy szkole funkcjonuje Uczniowski Klub Sportowy, którego zawodnicy (uczniowie szkoły) biorą udział w rozgrywkach ligowych. Czy zapewnienie opieki nad zawodnikami UKS (a tym samym uczniami szkoły) podczas rozgrywek (nie związanych z zawodami szkolnymi) leży po stornie szkoły czy klubu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy i kto może udzielić 2 tygodni urlopu uzupełniającego za tok szkolny 2020/2021 przed upływem 31 sierpnia?
Nauczyciel przebywał na zwolnieniu w okresie 20.10.2019 – 18.04.2020. Wykorzystał urlop dla poratowania zdrowia w okresie 19.04.2020 do 18.04.2021.
Przebywa na urlopie uzupełniającym za rok 2019/2020 w okresie od 19.04 2021 do 13 czerwca 2021. Za urlopowanego nauczyciela pracuje inny na zastępstwie do jego powrotu,
Za rok 2020/2021 urlopowanemu nauczycielowi przysługują jeszcze 2 tygodnie do wykorzystania po 31 sierpnia, a jego powrót 14 czerwca spowoduje konieczność powrotu na zajmowane stanowisko i zadania takie jak wystawienie uczniom ocen z języka polskiego na tydzień przed radą pedagogiczną. Organizacyjnie to zmiana arkusza organizacji szkoły, zmiany umów o pracę z 2 nauczycieli (polonista + bibliotekarz), natomiast zastępujący nauczyciel zostanie bez pracy.
Ponadto wykorzystując urlop uzupełniający w nowym roku szkolnym, powracający nauczyciel niepotrzebnie zdezorganizuje pracę szkoły.
W związku z tym jest możliwe udzielenie urlopu przed wakacjami tak wyjątkowej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie świadectwo należy dać nieklasyfikowanej uczennicy III klasy gimnazjum, skoro nie kończy szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe