Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor ma obowiązek wycofać zgodę na przejście na emeryturę? Nauczyciel dyplomowany, lat 57 w dniu 13.10.2014 r. złożył podanie o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy od 01.01.2015 r. w związku z przejściem na emeryturę. Dyrektor w ciągu 7 dni wyraził zgodę. W dniu 21.11.2014 r. nauczyciel złożył drugie pismo, w którym odwołuje swoją poprzednią prośbę. Czy dyrektor musi uwzględnić to odwołanie?
Z pytania wynika, że rozwiązanie umowy o pracę miało nastąpić za porozumieniem stron. Zrówno Karta Nauczyciela, jak i kodeks pracy przewiduja taką możliwość, jednak milczą w kwestii wycofania takiego porozumienia (oświadczenia woli). Podobnie jest w sytuacji wycofania wypowiedzenia stosunku pracy. W takich sytuacjach należy odnieść się do przepisów kodeksu cywilnego dotyczących oświadczeń woli:
Art. 61.
§ 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
Oznacza to, że skutecznie można odwołać swoje oświadczenie woli jedynie w przypadku, gdy odwołujemy je równocześnie z pierwotnym oświadczeniem lub gdy odwołanie dotarło do drugiej strony przed oświadczeniem. W innym przypadku (jak w pytaniu) odwolać oświadczenie woli można tylko za zgodą drugiej strony. Dyrektor nie musi zatem wyrazić zgody na odwołanie rozwiązania umowy o pracę, chyba że zaszły którekolwiek z okoliczności przewidzianych w kodeksie cywilnym jako wady oświadczenia woli (art. 82 - 88 KC).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe niezrealizowane z powodu choroby ucznia objętego nauczaniem indywidualnym? Jaka jest aktualna podstawa prawna dotycząca takiej sytuacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podpowiedź dotyczącą procedur zwalniania nauczyciela oraz ograniczenia jego etatu (nauczyciela mianowanego i dyplomowanego). Chodzi mi o terminy - zapytanie do organu prowadzącego o możliwość zatrudnienia, powiadomienie związków zawodowych itd.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Proszę jeszcze o dodatkowe wyjaśnienie w kwestii zapisu: przeniesienie dotychczasowego pracownika w związku z reorganizacją szkoły wymaga dokonania zmiany warunków pracy na podstawie art. 230 ust. 2 PWuPO w zw. Z art. 23 i art. 12 ustawy o pracownikach samorządowych. Zapis art. 23 dotyczy przeniesienia, w związku z reorganizacją jednostki, pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na inne stanowisko odpowiadające jego kwalifikacją. Czy zatem zapis ten dotyczy również pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika gospodarczego (stanowisko pomocnicze)? Ponadto proszę o rozwinięcie skrótu PWuPO.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w szkole? Odbyła studia na kierunku pedagogika w latach 2000/01-2004/05 w zakresie pracy socjalnej i opiekuńczo-wychowawczej. W informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu widnieje taki wpis: Posiadane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe: absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe