Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor niepublicznego liceum może zatrudnić osobę mającą tytuł magistra danego przedmiotu lecz niemającego uprawnień pedagogiczno-psychologicznych? Jeżeli tak to jakie warunki musi spełnić dyrektor szkoły (czy musi prosić o zgodę kuratora oświaty)? Jakie warunki musi spełnić nauczyciel (czy wystarczy oświadczenie o uzupełnieniu wykształcenia, czy musi to być zaświadczenie o podjęciu odpowiednich studiów podyplomowych)? Na jaki okres musi być podpisana umowa o pracę? Czy taki nauczyciel ma obowiązek dostarczenia planu rozwoju zawodowego?
Postępowanie jest uzależnione od tego, czy rzeczywiście nie można znaleźć nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami oraz przede wszystkim od tego, czy dana osoba zobowiązuje się do odbywania stażu oraz uzyskania przygotowania pedagogicznego w czasie jego trwania. Zasadą ogólną jest, że stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje - art. 9 pkt 1 ustawy z 26.01.1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.) - dalej KN. Wyjątkowo, na podstawie art. 10 ust. 3 KN, w szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą rozpoczynającą w szkole pracę jako nauczyciel - stażysta, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. Przepis ten należy interpretować łącznie z art. 10 ust. 7 i 9 KN, zgodnie z którymi z osobą nieposiadającą pełnych kwalifikacji nauczycielskich stosunek pracy nawiązuje się na czas określony za zgodą kuratora oświaty. Gdyby więc powyższe warunki zostały spełnione, nauczyciel będzie musiał sporządzić plan rozwoju zawodowego, zgodnie z art. 9c ust. 3 KN. Okres jego zatrudnienia powinien pokrywać się z terminem obowiązywania zgody kuratora oświaty; powinna ona zostać wydana na okres trwania stażu, czyli na jeden rok szkolny (art. 10 ust. 2 KN w brzmieniu od 1 września 2019 r.).
Możliwe jest również zatrudnienie tej osoby na stanowisku niepedagogicznym do prowadzenia zajęć za zgodą kuratora oświaty, gdy osoba ta nie zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. w uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Również w tym przypadku dyrektor musiałby najpierw zwrócić się do kuratora oświaty oraz wskazać proponowany okres zatrudnienia – np. do zakończenia zajęć dydaktycznych lub dłużej, w zależności od czasu zapotrzebowania na pracę danej osoby. Zgodnie z art. 15 ust. 3 PO do stosunku pracy tej osoby będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm., a jedynie wyjątkowo następujące regulacje KN, wynikające z art. 15 PO: art. 42 ust. 3 KN (wymiar zajęć na poziomie określonym dla nauczyciela przedmiotu), art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 KN (wymogi do zatrudnienia: nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne; nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe). Osoba ta, przed nawiązaniem stosunku pracy jest obowiązana przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego. Ponadto w oparciu o art. 15 ust. 3 PO osobie niebędącej nauczycielem i zatrudnionej do prowadzenia zajęć z uczniami można przyznać w umowie o pracę wynagrodzenie nie wyższe niż 184% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Taka osoba nie realizuje stażu, a w związku z tym nie opracowuje również planu rozwoju zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole publiczne działające na podstawie statutu, którego organem prowadzącym jest gmina ( samorząd terytorialny), powinna oprócz statutu przedszkola posiadać REGULAMIN ORGANIZACYJNY (takie regulaminy mają w mojej gminie wszystkie instytucje gminne typu: biblioteka, pływalnia, jednostka kultury). W ostatnim czasie zostałam poproszona przez organ prowadzący( gminę) o dostarczenie regulaminu organizacyjnego przedszkola. Tak więc proszę o pomoc i podstawę prawną .
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w przygotowaniu procedury dopuszczenia programów nauczania, podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na ostatnim posiedzeniu Rady Pedagogicznej wprowadziłam zarządzeniem dyrektora szkoły , zgodnie ze standardami kontroli zarządczej " Kodeks etyki nauczycieli". Wśród zebranych rozgorzała dyskusja odnośnie samego dokumentu, jak też nomenklatury ( chodziło o tytuł " Kodeks"). W efekcie okazało się,że część osób nie podpisała się pod zarządzeniem, oraz nie wypełniła" Oświadczenia o zapoznaniu się z Kodeksem".Czy w związku z powyższym, mogę poprosić osoby, które nie podpisały się o pisemne odniesienie się do zaistniałej sytuacji? Czy też umieścić pod podpisami adnotację, że dane osoby odmówiły podpisania zarządzenia dyrektora szkoły. Czy w związku z powyższym będę mogła egzekwować od tych Pań dostosowania się do w/w zarządzenia? Czy w końcu będę mogła wyciągnąć wobec nich jakieś sankcje?
- PROSZĘ, JEŻELI TO MOŻLIWE O WZÓR SZKOLNEGO REGULAMINU KORZYSTANIA Z PODRĘCZNIKÓW SZKOLNYCH.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły zatwierdza regulamin samorządu uczniowskiego? Jeżeli tak, to w jakiej formie - zarządzenia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe