Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły masowej, do której zostało skierowane dziecko do kształcenia specjalnego z powodu zespołu Aspergera jest zobowiązany prawnie do zatrudnienia nauczyciel wspomagającego, nawet jeżeli w orzeczeniu nie ma takiej informacji?
Na podstawie § 7 ust. 2-3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Natomiast w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione wyżej niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że w szkołach ogólnodostępnych, w zależności od niepełnosprawności dzieci, odpowiednio obowiązkowo lub za zgodą organu prowadzącego zatrudnia się nauczyciela wspomagającego lub specjalistę lub pomoc nauczyciela. W tej sytuacji dyrektor szkoły bierze pod uwagę indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych, wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonywanej przez Zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym dzieckiem. Na tej podstawie podejmuje decyzję jaką dodatkową osobę należy zatrudnić dla dziecka/dzieci niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole niepublicznej możemy zajęcia z WDŻ realizować tylko np. w 5 i 8 klasie, jeśli godzinowo będzie się zgadzać? Czyli np. przez cały rok i wciągu 1 roku realizować 2 lata? W związku z napiętą siatką godzin?
Proszę o odpowiedź. Dziękuję serdecznie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, przyjęcie do bursy szkolnej (placówka publiczna) odbywa się w toku postępowania rekrutacyjnego lub w trakcie roku szkolnego – w tym przypadku decyduje dyrektor bursy. Istotne jest, iż w każdym z tych przypadków musi zostać złożony wniosek o przyjęcie do bursy do dyrektora odpowiednio przez rodzica ucznia niepełnoletniego lub pełnoletniego ucznia. Pomijam tutaj całą procedurę rekrutacyjną i zmierzam do tego, iż wniosek został pozytywnie rozpatrzony – uczeń został przyjęty do bursy. Czy należy zawierać umowę zakwaterowania w bursie na dany rok szkolny z rodzicem niepełnoletniego ucznia lub pełnoletnim uczniem? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstaw prawnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli w szkole okazało się, że na niektórych godzinach pracy świetlicy jest za dużo wychowawców w stosunku do przebywających w niej dzieci, to czy w godzinach, kiedy dzieci są na lekcjach może pracować świetlica szkolna i wychowawca w ramach swoich zajęć świetlicowych może być wysyłany na zajęcia opiekuńcze za nieobecnego nauczyciela lub w przypadku nie wysłania nauczyciela na zajęcia można w ramach tych godzin zlecić wychowawcy np. przygotowanie do zajęć materiałów, gazetki szkolnej itd. W pozostałych godzinach jest zapewniona opieka dla dzieci zgodnie z przepisami jeden wychowawca na 25 dzieci.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy wypowiedź członka rady pedagogicznej bez jego zgody może być usunięta z protokołu w wyniku głosowania członków rady?
Proszę podać podstawy prawne.
2. Czy członek rady pedagogicznej może nie zgodzić się z treścią protokołu lub brakami w jego zawartości? Jak ma wówczas postąpić? I jaka podstawa prawna umożliwia mu odwołanie się od treści protokołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio zadałam pytanie na które otrzymałam poniższą odpowiedź jednakże proszę o jakąś opinię wyroku sądu jeśli jest ponieważ mam dwie rozbieżne odpowiedzi:( Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18? Dyrektor, który korzysta z obniżki pensum do 3 godzin z racji ilości zadań związanych z kierowaniem szkołą samorządową, może mieć tylko 1,5 godzin ponadwymiarowych, ponieważ 3 godziny (obniżone pensum) stanowią podstawę obliczeń limitu godzin ponadwymiarowych, określonych w art. 35 w zw. z art. 42 ust. 6 i art. 42a ust. 3 KN. Obniżenie pensum do 3 godzin oznacza, że w ramach zatrudnienia na pełen etat zamiast 18 godzin dydaktycznych, dyrektor realizuje 3 godziny bezpośrednio z uczniami (art. 42 ust. 2 pkt 1 KN). Inna odpowiedz prawnika brzmi: Jeżeli dyrektor korzysta, ze zniżki pensum i jego wymiar wynosi 3 godziny to maksymalny wymiar godzin ponadwymiarowych nie może przekraczać 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, a więc 9 godzin (1/2 z 18 godzin). Bez znaczenia jest to, że nauczyciel ten z racji pełnionej funkcji ma obniżony wymiar zajęć do 9 godzin. Należy jednak zaznaczyć, że decyzja w sprawie liczby godzin ponadwymiarowych dla dyrektora wymaga zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę w ramach zatwierdzania arkusza organizacyjnego szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe