Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły może połączyć indywidualne zajęcia rewalidacyjne z uczniem w szkole podstawowej? Jaka jest podstawa prawna i do ilu osób można połączyć?
Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.) indywidualny program terapeutyczno – edukacyjny, opracowany dla danego niepełnosprawnego ucznia, uwzględnia zajęcia rewalidacyjne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia. Właśnie te indywidualne potrzeby i możliwości ucznia skutkują tym, że zajęcia są prowadzone dla pojedynczych uczniów. Natomiast wyjątkowo można uznać za dopuszczalne prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla większej liczby uczniów niż jedna osoba, gdy uczniowie mają bardzo zbliżone potrzeby i możliwości oraz jednocześnie jeden nauczyciel może prowadzić zajęcia realizujące zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej wynikające z orzeczeń uczniów, gdy jest jednocześnie możliwe zapewnienie warunków bhp. Ponieważ takie postępowanie nie jest zakazane, należy je uznać za dozwolone, z tym, że na liczebność grup wpływają potrzeby i możliwości uczniów. Jeśli natomiast zalecenia poradni nakazują prowadzenie wyłącznie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, niewłaściwe byłoby ich prowadzenie przez nauczyciela w tym samym czasie dla co najmniej 2 uczniów, ponieważ szkoła ma obowiązek realizacji wszystkich zaleceń z orzeczeń uczniów (§ 5 pkt 1 ww. rozporządzenia)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy orzeczenie, w którym znajduje się sformułowanie: "na czas kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej" jest podstawą do uchylenia orzeczenia z powodu likwidacji gimnazjów? Czy z racji zmiany nazewnictwa trzeba takie orzeczenie uchylać? Czy takie sformułowanie przekreśla moc orzeczenia, które wydane było jeszcze w czasie obowiązywania gimnazjów? Rozporządzenie ws. wydawania orzeczeń podaje katalog przypadków uprawniających do wydania nowego dokumentu tj. § 18. 1. Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przypadku:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;
2) potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Czy zmiana prawna związana z nazewnictwem szkół- ponadgimnazjalna-> ponadpodstawowa mieści się w którejś z tych okoliczności? Czy jest jakaś wykładnia prawna na ten temat?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawidłowe są poniżej podane zapisy w statucie szkoły. Dziękuję za odpowiedź. 1. Uczeń, który nie przystąpił do pracy kontrolnej z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną. 2. Wychowawca klasy ma prawo zmienić ocenę przewidywaną na korzyść lub niekorzyść ucznia w każdej chwili, nie może to jednak nastąpić później niż na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Chciałabym zapytać czy pisząc tekst jednolity statutu przedszkola punkty wcześniej uchylone pomija się i przyjmuje nową numerację czy nie? Nie wiem również czy obowiązują jakieś przepisy dotyczące szaty graficznej dokumentu tzn. wielkości i rodzaju czcionki itp. Czy wystarczy jeśli tekst jednolity statutu przedszkola zostanie przyjęty uchwałą rady pedagogicznej czy należy dopełnić jeszcze innych procedur?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniom realizującym nauczanie indywidualne wpisuje się ocenę z zachowania?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy takie dokumenty jak WSO muszą być skopiowane i przekazane rodzicom, jeśli ustnie tego zażądają?
Oczywiście wszyscy rodzice w szkole zostali zapoznani m.in. z tym dokumentem na pierwszym zebraniu z Wychowawcą - co potwierdzili podpisem.
Obecnie kopii WSO żądają rodzice, którzy chcą złożyć pozew do Sądu w związku z obniżeniem ich dziecku oceny z zachowania. Zwołana została Komisja Odwoławcza, która utrzymała ocenę wynikającą z głosowania rady pedagogicznej.
Rodzicom, na ich żądanie, został udostępniony w sekretariacie WSO, natomiast odmówiłam skopiowania tego dokumentu, powołując się na dokumentacje wewnętrzną szkoły. Czy postąpiłam słusznie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe