Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju powinno mieć w preambule wpisany powód objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem? Czy na podstawie diagnozy z tego dokumentu „ Zespół Downa. Wada serca. (…) „zwolnione tempo rozwoju intelektualnego, mowy i sprawności motorycznej” (…) i orzeczenia o niepełnosprawności z podanymi dwoma symbolami niepełnosprawności można wpisać w SIO do tabeli NP-4 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością (Dziecko uczestniczy w zajęciach oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej)?
pytanie 1
Opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju nie mają w treści wpisanej przyczyny, jak w przypadku orzeczeń np. o potrzebie kształcenia specjalnego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych nie nakazuje umieszczania w początkowej treści opinii przyczyny jej wydania (rodzaju niepełnosprawości), a jedynie w diagnozie:
§ 14. 1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie opinii, zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2. Opinia zawiera:
1) datę wydania opinii;
2) oznaczenie poradni, w której działa zespół wydający opinię;
3) podstawę prawną opinii;
4) skład zespołu, który wydał opinię;
5) imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania;
6) stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
7) wskazanie odpowiedniej formy pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, stosownie do potrzeb;
8) uzasadnienie opinii, w tym szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy i wsparcia;
9) podpis przewodniczącego zespołu.
pytanie 2
W tabeli NP4 SIO należy wykazać dzieci, w stosunku do których w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną stwierdzono więcej niż jeden rodzaj niepełnosprawności. Jeżeli więc dziecko ma wpisane w orzeczeniu dwa rodzaje niepełnosprawności, to na podstawie tego orzeczenia można wpisać go do tabeli NP4.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rada pedagogiczna może podjąć decyzję o braku promocji ucznia klasy II szkoły podstawowej w przypadku, gdy rodzic nie wyraża na to zgody? Uczeń nie opanował najważniejszych kompetencji w zakresie czytania, pisania i liczenia. Dziecko lekceważy obowiązki szkolne, nie odrabia zadań domowych i jest systematycznie nieprzygotowane do lekcji. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są tak znaczne, że w żaden sposób nie sprosta ono wymaganiom w klasie III, tym bardziej, że pomimo starań wychowawcy nie ma żadnej współpracy z rodzicem dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z Waszej odpowiedzi: "Nie zawsze spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oznacza nauczanie w domu przez rodzica, chyba, że rodzic posiada odpowiednie kwalifikacje." PYTANIE/UWAGA : wg mojej wiedzy, rodzic nie musi posiadać żadnych kwalifikacji, by prowadzić tzw potocznie edukację domową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w szkole średniej w planie realizacji godziny karcianej zapisał, że będzie prowadził zajęcia wyrównawcze z chemii. W dzienniku zajęć znajdują się zapisy typu: temat i liczba uczestników: zero. Czy taką godzinę, podczas której nauczyciel siedział sam, należy traktować jako odbytą? Jeżeli nie - to co zrobić (takich godzin w dzienniku jest kilka)?
W bieżącym roku n-l zaplanował sobie, że na tych godzinach będą odbywać się sprawdziany poprawkowe. Czy to jest zgodne z literą prawa? Jakie kroki winien podjąć dyrektor, by te godziny odbywały się zgodnie z zapisami ustawy?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
B. Koś
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację na temat procedury tworzenia nowego etatu pedagogicznego w bibliotece pedagogicznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto jest uprawniony do podpisywania umowy z biurem podróży na organizację wycieczki szkolnej? W jaki sposób powinien prawidłowo przebiegać przepływ zebranych w klasie przez nauczyciela środków na organizowaną wycieczkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe