Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w szkole można przeprowadzić metodą skontrum?
Inwentaryzacja i skontrum są generalnie różnymi metodami ustalania stanu księgozbioru biblioteki (pismo Ministra Finansów z 16.04.2015 r., DR4.054.1.2015.DKK, http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/stenogram/oswiadczenia/misiolek/7102oa.pdf). Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 104 pkt 5 PO statut danej szkoły określa organizację szkolnej biblioteki, w tym zadania w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 205, poz. 1283). Zgodnie z § 29 § 1 pkt 2, § 30 ust. 1 i § 31 ww. rozporządzenia, kontrola wewnętrzna biblioteki polega m.in. na przeprowadzeniu skontrum części materiałów, a przede wszystkim materiałów narażonych na straty lub szczególnie cennych. Skontrum materiałów polega na porównaniu zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów, a także na stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustaleniu ewentualnych braków. Skontrum materiałów, do których czytelnicy mają wolny dostęp, przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat; w bibliotekach o innym systemie udostępniania, w których zbiory nie przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - co najmniej raz na 10 lat, a gdy zbiory przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - w sposób ciągły. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.), rachunkowość szkoły obejmuje przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. W szkołach obowiązuje wymóg przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji na zasadach ogólnikowo określonych w art. 26 i art. 27 UoR w formie spisu z natury, zaś szczegółowo powinny je określać wewnętrzne regulacje dotyczące biblioteki szkolnej, a w szczególności statut szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 23 PO) albo polityka rachunkowości wprowadzona przez dyrektora szkoły (art. 4 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 UoR). Należy więc sprawdzić w wewnętrznych regulacjach szkoły, czy inwentaryzacja biblioteki ma być przeprowadzana metodą skontrum, czy według jakiejś innej metody.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy szkoły ponadgimnazjalnej. Czy uczeń przyjmowany np. do klasy trzeciej LO z innego liceum powinien przejść egzaminy klasyfikacyjne (wyrównanie różnic programowych) w przypadku niezrealizowania w poprzedniej szkole podstawy programowej (kiedy np. w poprzedniej szkole uczniowie uczą się biologii przez trzy lata, a u nas przez dwa lata)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń z orzeczeniem o kształceniu specjalnym ma 2 godziny rewalidacyjne oraz zalecenie zajęć logopedycznych czy w ramach tych zajęć można realizować 1 godz rewalidacji i 1 godz zajęć logopedycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto jest upoważniony do odbioru dziecka, które nie ukończyło 7 lat, ze świetlicy szkolnej? Czy rodzic ma prawo pisemnie zadeklarować jego odbiór przez niepełnoletnie rodzeństwo?
- Proszę o padanie aktualnego rozporządzenia w sprawie rekrutacji do bursy na rok 2017/18, oraz wzór zarządzenia dyrektora w sprawie powołania komisji rekrutacyjnej i w sprawie określenia terminów postępowania rekrutacyjnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem zespołu szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum. W zespole funkcjonuje świetlica, w której pracuje nauczyciel na cały etat i drugi nauczyciel na 0,5 etatu. Świetlica pracuje w godz.6.45-16.15, z przerwą, gdy wszystkie dzieci są na lekcjach. Czy nauczyciel może pracować w tych godzinach, z 2-4-godzinną przerwą? Łączny czas pracy nie przekracza 8 godz. Aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci, nie mogę inaczej zorganizować pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe