Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje orzecznictwo Sądu Najwyższego w sprawie kolejności zwalniania nauczycieli? Czy ma na to wpływ stopień awansu?
1) Przyjęte przez dyrektora szkoły kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia podlegają kontroli sądowej, w celu dokonania oceny, czy rozwiązanie stosunku pracy było uzasadnione (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 listopada 1997 r. - sygn. akt I PKN 399/97).
2) W świetle wyroku Sądu Najwyższego z dnia z dnia 11 stycznia 2005 r. (sygn. akt I PK 159/04) wybór nauczyciela do zwolnienia z przyczyn określonych w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela powinien być dokonany przy zastosowaniu kryteriów obiektywnych, niedyskryminujących, jasnych, czytelnych dla zainteresowanych. Kryteria te powinny w pierwszej kolejności dotyczyć dorobku zawodowego (staż pracy, ocena pracy, kwalifikacje formalne i faktyczne), ale mogą się one odnosić także do sytuacji osobistej nauczyciela (stan rodzinny, posiadanie innych źródeł dochodu - np. emerytura).
3) W uzasadnieniu do uchwały z dnia 7 grudnia 2006 r. (sygn. akt I PZP 4/06) Sąd Najwyższy wskazał, ze wybór nauczyciela do zwolnienia z pracy w razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć nie może być dowolny oraz nie powinien naruszać zasady równego traktowania pracowników (nauczycieli) - art. 112 Kodeksu pracy. W razie wymuszonej obiektywnie potrzeby redukcji zatrudnienia - zwolnienie konkretnego nauczyciela z pracy powinno opierać się zatem na jednolitych dla wszystkich zatrudnionych kryteriach pozostawienia w zatrudnieniu nauczycieli o wyższych walorach zawodowo-dydaktycznych, co prowadzi do usprawiedliwionego rozwiązywania stosunków pracy z nauczycielami o niższych kwalifikacjach lub obniżonej sprawności czy przydatności zawodowej lub dydaktycznej, a nawet zdrowotnej.
4) Z treści wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 października 2006 r. (sygn. akt III PK 57/06) wynika natomiast, że niewyrażenie przez nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania zgody na ograniczenie zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela nie może stanowić wyłącznego kryterium doboru go do zwolnienia na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Przyjęcie, iż niewyrażenie przez nauczyciela zgody na ograniczenie zatrudnienia stanowi wystarczającą podstawę do wytypowania go do zwolnienia, spowodowałoby, że prawidłowość doboru i zastosowane kryteria typowania nauczycieli do zwolnienia wymykałyby się całkowicie spod kontroli, co przeczyłoby istocie regulacji zawartej w art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela.
5) W wyroku z dnia 8 grudnia 2005 r. (sygn. akt I PK 94/05) Sąd Najwyższy stwierdził, że do trybu rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela nie należy ani zasięgnięcie przez dyrektora szkoły informacji co do możliwości uzupełniającego zatrudnienia nauczyciela mianowanego, ani złożenie mu propozycji ograniczenia zatrudnienia na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela. Przepisy prawa nie nakładają bowiem na dyrektora szkoły tego rodzaju obowiązków.
Powyższe oznacza, że w razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela) dyrektor szkoły jest zmuszony do rozwiązania z nauczycielem (nauczycielami) stosunku pracy lub, na wniosek nauczyciela, przeniesienia go w stan nieczynny. Niezbędne jest zatem aby dyrektor szkoły przyjął kryteria wyboru nauczycieli do zwolnienia.
W przypadku, gdy dyrektor szkoły podejmuje decyzję o zwolnieniu konkretnej osoby, spośród nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje, będących nauczycielami różnych, bądź takich samych stopni awansu zawodowego, z różnym stażem pracy w szkole, należy:
a) przeanalizować formalne kwalifikacje zawodowe wszystkich nauczycieli danego przedmiotu,
b) odnieść się do stosunku każdego z nauczycieli do obowiązków pracowniczych oraz do oceny ich faktycznych umiejętności dydaktycznych,
c) porównać sytuację rodzinną i życiową każdego z tych nauczycieli.
Jako kryteria wyboru do zwolnienia z pracy, z przyczyn określonych w art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela spośród tych nauczycieli, którzy są brani pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zwolnieniu, można przyjąć:
1) Ocenę pracy nauczycieli i ich osiągnięć.
Sposób wykonywania przez nauczycieli obowiązków oraz skuteczna realizacja zadań stojących przed szkołą mogą stanowić istotne kryterium wyboru nauczyciela do zwolnienia. Zdaniem Sądu Najwyższego (wyrok z dnia 11 września 2001 r., sygn. akt I PKN 610/00) wybór nauczyciela do zwolnienia z powodu niekorzystnej oceny pracy nauczyciela i osiągnięć w nauczaniu i wychowaniu uczniów nie narusza zasady niedyskryminacji. Nie narusza zasady równego traktowania pracownika ani zasady niedyskryminacji wybór do zwolnienia nauczyciela legitymującego się kwalifikacjami zawodowymi równymi z innymi nauczycielami, lecz którego praca jest najniżej oceniana przez przełożonych oraz uczniów i ich rodziców, a jego sytuacja osobista nie jest gorsza niż pozostałych pracowników (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 listopada 1998 r., sygn. akt I PKN 420/98).
2) Podstawę nawiązania stosunku pracy.
W wyroku z dnia 11 stycznia 2005 r. (sygn. akt I PK 159/04) Sąd Najwyższy stwierdził, że podstawa nawiązania stosunku pracy może stanowić usprawiedliwione kryterium wyboru osoby do zwolnienia, gdy pozostałe kryteria nie pozwalają na jednoznaczną ocenę przydatności nauczyciela do dalszej pracy. Dyrektor szkoły powinien wtedy nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę wybrać do zwolnienia przed nauczycielem zatrudnionym z mianowania.
3) Długotrwałe, dezorganizujące pracę w szkole, nieobecności nauczyciela.
W wyroku z dnia 22 września 2000 r. (sygn. akt I PKN 29/00) Sąd Najwyższy stwierdził, że długotrwałe, dezorganizujące prace w szkole nieobecności nauczyciela w pracy z powodu choroby, mogą uzasadniać jego wybór do zwolnienia z pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy decyzje administracyjne dyrektora szkoły takie jak: nadanie aktów nauczyciela kontraktowego, odroczenia obowiązku szkolnego, wcześniejsze przyjecie dzieci do szkoły itd. należy opatrzyć okrągłą pieczęcią urzędową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany, jest obecnie na urlopie dla poratowania zdrowia do 31 sierpnia 2023 r., a zaraz po zakończeniu urlopu dla poratowania zdrowia chce przejść na świadczenie kompensacyjne – nauczyciel spełnia wymogi (lata pracy oraz wiek). Dniem rozwiązania umowy o pracę będzie 31 sierpnia 2023? Tak zaproponował nauczyciel w piśmie. Nauczycielowi będzie przysługiwać ekwiwalent za urlop art. 66 ust. 2 KN oraz odprawa art. 87 ust. 2 KN. Dzień rozwiązania umowy o pracę może być ostatnim dniem urlopu dla poratowania zdrowia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy asystent nauczyciela dla dziecka o niepełnosprawności w stopniu lekkim oraz autyzmem ma spełniać opiekę nad tym dzieckiem w czasie pobytu dziecka na basenie? Dziecko zostało zgłoszone do programu "Umiem pływać" gdzie wraz z rówieśnikami będzie uczyło się pływać pod nadzorem instruktora.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla nauczyciela zatrudnionego w szkole na okres od 01.09.2014r. do 30.04.2015r. przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki). Nauczyciel zatrudniony jest na 7/18 etatu, nasza szkoła nie jest jego głównym miejscem pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od niedawna pracuję w szkole jako kadrowa. W aktach pracowników część świadectw pracy i innych dokumentów jest nie potwierdzona (zgodność ksera z oryginałem) przez poprzednią Panią kadrową. Jako powinnam postąpić w takiej sytuacji? Czy sama potwierdzić?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe