Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dla nauczyciela zatrudnionego w szkole na okres od 01.09.2014r. do 30.04.2015r. przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki). Nauczyciel zatrudniony jest na 7/18 etatu, nasza szkoła nie jest jego głównym miejscem pracy.
Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej określa warunki nabycia prawa do tzw. "13 - tki".
Zasadą jest, że pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Zgodnie z art. 2 ust. 2 pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Dalej przepisy określają przypadki, w których przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane. Wśród nich znajduje się sytuacja nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej). W różnych szkołach różnie jest to interpretowane, co doprowadziło do dwóch stanowisk: pierwsze, mówiące o tym, że zatrudnienie zgodnie z organizacją pracy szkoły to zatrudnienie od 1 września (takie jest też stanowisko MEN) i drugie, zgodnie z którym zatrudnienie zgodne z organizacją pracy szkoły może nastąpić w każdym czasie, zgodnie z potrzebami szkoły i nie jest tożsame z organizacją roku szkolnego (to drugie mimo wszystko wydaje się słuszniejsze).
Nauczyciel opisany w pytaniu został zatrudniony 1 września, więc nabył prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2014 rok zarówno według jednego, jak i drugiego stanowiska. Wymiar zatrudnienia nie ma tu znaczenia, tak samo jak fakt, że szkoła jest dla nauczyciela drugim miejscem pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka 12.04.2020 r. kończy 60 lat i nabywa prawa do emerytury.
Od 1 września 2019 r. chce skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia w wymiarze 6 miesięcy czyli do końca marca 2020 r.
Z chwilą ukończenia 60 roku życia planuje przejść na emeryturę.
Czy taki scenariusz jest jest możliwy do zrealizowania?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać procedura wyznaczenia przez organ prowadzący nauczyciela zastępującego dyrektora w przypadku gdy dyrektor szkoły jest na kilkutygodniowym zwolnieniu lekarskim. Czy burmistrz wydaje zarządzenie i jakiej treści. W szkole nie ma zastępcy ponieważ jest to mała szkoła. W mojej sytuacji powołano pełniącego obowiązki dyrektora nauczyciela na czas zwolnienia, a dyrektorowi po 18 dniach zwolnienia wstrzymano wypłatę dodatku motywacyjnego i funkcyjnego. Dodatki te przyznano temu nauczycielowi w 1/2 wysokości.
- Inspektor pracy nakazała sprostować świadectwo pracy dla pracownika, z którym rozwiązano stosunek pracy 31.08.2019 r. Proszę o wskazanie z jaką datą wydać nowe świadectwo i czy należy dodać zapis o sprostowaniu świadectwa.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadząc podjął uchwałę o likwidacji szkoły podstawowej z dniem 31.08.2013 r. W zamian za odprawę, kilku mianowanym nauczycielom zaproponowano pracę w innej szkole na terenie tej samej gminy. Niestety ma być to praca w niepełnym wymiarze w likwidowanej szkole pracują na pełnych etatach. Wójt gminy chce złożyć nauczycielom pisemne propozycje i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi.Nauczyciele chcą pracować jednak nie chcą się zgodzić na ograniczenie etatu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem. Kolejne pytanie: jakie są obowiązki dyrektora likwidowanej szkoły wobec pracowników obsługi i nauczycieli (terminy wypowiedzeń, rozwiązanie umów o pracę na czas określony i nieokreślony itp.).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany z 38 letnim stażem pracy( 60 lat życia) zapytał czy zwolni dyrektor z dniem 30 kwietnia br. i przyjmie na pół etatu od 1 maja br. Twierdzi, że finansowo będzie dla niego najlepiej. Jaka przysługuje odprawa 3 miesięczna przysługująca emerytom czy z art.20 tj razem 3+6, Jest dobrym nauczycielem i chciałbym, aby dalej pracował. Moim zdaniem jeśli zatrudnię to tylko odprawa 3 miesięczna. Argumentem przemawiającym za 9 miesięczna odprawą jest prawdopodobieństwo, że jeden oddział uczniów będzie mniej z uwagi na niż wśród młodzieży ponadgimnazjalnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe