Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy kontrola zarządcza obowiązuje w placówce niepublicznej? W jakim zakresie kontrola dotyczy szkół niepublicznych?
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych, a takimi są publiczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe. Ustawodawca wprowadzając kontrolę zarządczą od 1 stycznia 2010 r. w miejsce dotychczasowej kontroli wewnętrznej, zobowiązał m.in. dyrektorów do usprawnienia metod zarządzania. Kontrola zarządcza to nowe zadanie i nowe narzędzie pozwalające ocenić funkcjonowanie szkoły w obszarze administracyjno-finansowym.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) - art. 53 ust. 1, art. 68, art. 69 ust. 1.
2. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241).
3. Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 1114 ze zm.) - art. 5 ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 16 ust. 2, art. 17 ust. 7, art. 17a ust. 5,
4. Komunikat Ministra Finansów Nr 23 z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 15, poz. 84).
Zapisy wyraźnie odnoszą sie do sektora finansów publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W moim gimnazjum są uczniowie wyznania grekokatolickiego, którzy w międzyszkolnym punkcie katechetycznym mają religię- 2godziny i naukę języka mniejszości narodowej - j. ukraiński- 3 godziny tygodniowo na podstawie zatwierdzonego programu nauczania. Uczniowie są oceniani i klasyfikowani z tych zajęć, a oceny są zatwierdzane uchwałą rady pedagogicznej. Proszę o odpowiedź: Czy te zajęcia, chodzi głównie o j. ukraiński, należy traktować jako obowiązkowe? Czy wpisuje się je na świadectwie i czy ocena z tych zajęć jest brana do średniej ocen? Proszę również o wskazanie podstawy prawnej. Pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Ponawiam pytanie, ponieważ w odpowiedzi otrzymałam jedynie odniesienie do cytatu p. Jeżowskiego z pyt. 2 (poniżej). Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?). Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”. Czy to oznacza, że zapis w regulaminie rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych należy wykreślić i zawsze głosować w sposób jawny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może odebrać kartę rowerową ,gdy uczeń jeździ źle? Nadmieniam, iż dyrektor wydaje kartę rowerową.
Czy rodzic ma prawo krytykować pracę szkoły, wyzywając i krytykując pracę nauczycieli ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dot. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Jak należy prawidłowo postąpić przy przyznawaniu zapomogi losowej i bezzwrotnej zapomogi pieniężnej? Opis sytuacji: Była pracownica zakładu (emerytka) sprawuje opiekę nad dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie synem, u którego niepełnosprawność intelektualna wystąpiła wskutek przebytej choroby zapalenia opon mózgowych. Pracownica twierdzi, iż z tego tytułu iż syn przeszedł w/w chorobę - jest to jej zdaniem zjawisko ciągłe - choroba przewlekła - należy się zapomoga losowa (z zaznaczeniem iż Pani otrzymała już zapomogę losową na skutek przebytej choroby syna). Drugim stwierdzeniem byłej pracownicy zakładu jest to iż syn jest również synem byłego - zmarłego pracownika (po zmarłym ojcu), wskutek czego syn wszedł w prawa po zmarłym pracowniku i z tego tytułu powinien korzystać jak zwykły zatrudniony lub emerytowany pracownik placówki. Informujemy jednocześnie iż syn pracownicy nie został wykluczony z regulaminu ZFŚS i może korzystać z funduszu na takich samych zasadach jak dzieci innych pracowników czyli może starać się o dofinansowanie do wypoczynku dziecka bez względu na wiek z uwagi na jego niepełnosprawność.
Pytanie brzmi czy emerytowana pracownica ma rację, czyli czy może ( w jej rozumowaniu) składać zapomogę losową na siebie i na swojego syna, tak samo w przypadku zapomogi bezzwrotnej pieniężnej. Reasumując są dublowane wnioski raz w jej własnym imieniu i raz w imieniu niepełnosprawnego syna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe