Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogę na przyszły rok zaplanować 6godz. pedagoga specjalnego w szkole podstawowej liczącej 181 uczniów jest 4 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i 1 opinia o wczesnym wspomaganiu oraz ok. 16 opinii.Dziękuję.
Liczba godzin pedagoga specjalnego jest prawdopodobnie zbyt niska oraz nie podano żadnych informacji o organie prowadzącym. Na podstawie art. 42d ust. 3 ustawy z 26.01.1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm.), łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w szkole ogólnodostępnej nie może być niższa niż 2 etaty w szkole liczącej 181 uczniów. Z tego liczba etatów nauczycieli pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli (art. 42d ust. 11 KN), a w związku z tym pedagog specjalny lub pedagodzy specjalni muszą być zatrudnieni na pół etatu. W samorządowej szkole wymiar pensum pedagoga szkolnego określa uchwała organu prowadzącego na poziomie nie wyższym niż 22 godziny tygodniowo (art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b i art. 91d pkt 1 KN). Gdyby więc organ prowadzący ustalił pensum pedagoga specjalnego w maksymalnym wymiarze 22 godziny to szkoła podstawowa musiałaby zatrudniać pedagoga specjalnego (lub pedagogów specjalnych w łącznym) wymiarze 11 godzin tygodniowo. Zaplanowanie jedynie 6 godzin dla pedagoga specjalnego byłoby prawidłowe gdyby wymiar pensum ustalony przez organ prowadzący wynosił jedynie 12 godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie i podstawę prawną. Jestem dyrektorem szkoły, w której pracuje moje dziecko. Czy mogę być członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego? Jeśli nie, to jakie obowiązki muszę wykonać wobec organu nadzoru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu wczorajszym otrzymałam od Państwa odpowiedź na zadane pytanie dt. wychowanków w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym. Otrzymałam odpowiedź, która budzi bardzo dużo wątpliwości. Chodziło mi głównie o upewnienie się czy dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną ( w tym jedna z niepełnosprawności to upośledzenie intelektualne w stopniu lekkim) również może być w ORW? a otrzymałam od Państwa informację iż dzieci umiarkowane i znaczne również nie mogą???
Jak mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych (....) i w tym rozdział 5 który dotyczy ORW i § 48 ust.2 mówi kim są wychowankowie. Moje zapytanie dotyczyło właśnie tego, iż w punkcie drugim nie są określone dzieci z niepełnosprawnością intelektualną sprzężoną (więc budziło to moje wątpliwości czy upośledzenie lekkie również może być?) Państwo twierdzą że niepełnosprawność sprzężona to upośledzenie głębokie plus jeszcze coś. Po części tak - bo samo upośledzenie głębokie świadczy o wielu czynnikach niepełnosprawności-natomiast dziecko takie otrzymuje orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a nie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jaka podstawa prawna mówi o Państwa odpowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym 2009/2010 uczeń klasy drugiej nie otrzyma promocji do klasy trzeciej. W przyszłym roku szkolnym 2010/2011 przydzielony zostanie do klasy drugiej, która realizuje nową podstawę programową. Co zrobić z drugim językiem obcym dla tego ucznia, który będzie się go uczył po raz pierwszy, a jego klasa już drugi rok? Co w przypadku np. wychowania do życia w rodzinie? Czy ten uczeń musi w jakiś sposób zaliczyć materiał z tego przedmiotu, którego część zrealizowana była w klasie pierwszej?
- Do punktu przedszkolnego uczęszczają dzieci z orzeczeniami o potrzebie specjalnego (3 dzieci z autyzmem, dziecko z afazją, dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną). Dzieci nie mają w orzeczeniach informacji o niepełnosprawności intelektualnej. Czy w związku z tym istnieje konieczność, by pedagog specjalny pracujący w placówce miał w kwalifikacjach także wychowanie przedszkolne (lub czy jest konieczność zatrudnienia nauczyciela wychowania przedszkolnego) jeśli w orzeczeniach tych dzieci nie ma informacji o niepełnosprawności intelektualnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zrezygnować z funkcji dyrektora np. z dniem 25 sierpnia a nie 31 sierpnia i przejść na emeryturę wg starych zasad. Czy organ prowadzący może wyrazić na ten termin zgodę? Czy składając wniosek o emeryturę w sierpniu otrzymam świadczenie emerytalne za ten miesiąc?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe