Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mogłabym prosić o wzór zmian w statucie szkoły w związku z wprowadzeniem szkoły branżowej II stopnia?
Elementy składowe statutu każdej szkoły określone zostały w art. 98 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910 z późn. zm.). Jeżeli chodzi o zmiany w związku z włączeniem do zespołu branżowej szkoły II stopnia, powinny one polegać na określeniu poszczególnych elementów statutu wskazanych w art. 98 ustawy Prawo oświatowe:
• nazwę i typ szkoły oraz jej siedzibę, należy ująć w statucie nazwę szkoły t.j. Branżowa Szkoła II stopnia w Zespole……, z siedzibą ………… ,
• imię szkoły, o ile zostało nadane,
• nazwę i siedzibę organu prowadzącego szkołę,
• cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania. W tym zakresie można wprowadzić następujące zapisy:
Szkoła, w szczególności:
- realizuje program nauczania uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego i podstawę programową kształcenia zawodowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- realizuje ramowy plan nauczania określony dla Branżowej Szkoły II stopnia, dla absolwentów Branżowej Szkoły I stopnia,
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, dyplomu zawodowego oraz świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
- przygotowuje słuchaczy do dokonania świadomego wyboru kierunku dalszej edukacji i podjęcia kształcenia, odpowiednio do ukończonego typu szkoły, w szkole policealnej lub wyższej,
- kształtuje u słuchaczy postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
- umożliwia słuchaczom podtrzymanie tożsamości narodowej, religijnej oraz własnej historii i kultury, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,
- przygotowuje do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
- kształtuje szacunek do pracy, poprzez udział słuchaczy w życiu szkoły i środowiska na zasadach podmiotowości i współpracy nauczyciel – słuchacz,
- wdraża słuchaczy do wykonywania pracy zawodowej z pełną odpowiedzialnością i zrozumieniem jej znaczenia społeczno-gospodarczego.
• szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. W tym zakresie można wprowadzić następujący zapis:
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach, wymagania edukacyjne dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia i ustala się zasady Wewnętrznego Systemu Oceniania w Branżowej Szkole II Stopnia …… zwane dalej WSO.
• organizacja zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego . W tym zakresie dodatkowy zapis może mieć brzmienie:
- W Branżowej Szkole II Stopnia ……. obowiązuje podział roku szkolnego na dwa semestry.
- Słuchacz otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny roczne wyższe od oceny niedostatecznej, lub na wniosek słuchacza, który otrzymał jedną ocenę niedostateczną z przedmiotu kontynuowanego, może podjąć dalszą naukę w klasie programowo wyższej jeden raz w cyklu kształcenia za zgodą Rady Pedagogicznej.
- Słuchacz kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Słuchacz kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- Oceny z przedmiotów, które nie występują w planie nauczania w następnych klasach, są ocenami końcowymi z tych przedmiotów.
Są to tylko przykładowe zapisy, które mogą znaleźć się w statucie. Jeżeli potrzebny jest gotowy wzór statutu, należy zwrócić się z prośbą o jego przygotowanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli do szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej przychodzi logopeda na dwie 2x45 w tygodniu i ma indywidualne konsultacje logopedyczne, to od 1 IX 2018 roku też powinien zostać zatrudniony na umowę o pracę?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór wniosku w sytuacji, kiedy rodzic zdecyduje się na kontynuowanie nauki w klasie pierwszej dziecka, które poszło do klasy I w wieku sześciu lat. Takie wnioski muszą złożyć do końca marca. Jak powinien wyglądać w zapisie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie powinny być wpisane informacje o: szkolnej służbie zdrowia,tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia?
czy posługujemy się w statucie określeniem półrocze czy semestr?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wybór ucznia/uczniów do stypendium/stypendiów, na podstawie określonych kryteriów, przez radę pedagogiczną powinno być wykonane uchwałą czy zarządzeniem? Czy wystarczy wpisać imiona i nazwiska uczniów w treści protokołu rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku sporządzania protokołów z posiedzenia rady pedagogicznej w szkole w formie elektronicznej, konieczne jest, aby protokoły te dokumentować również w wersji papierowej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe