Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogika resocjalizacyjna i podyplomowe na kierunku pedagogika ogólna, może prowadzić zajęcia z dzieckiem autystycznym w oddziale przedszkolnym? W rozporządzeniu jest mowa o pedagogice specjalnej. Czy wyżej wymienione kierunki wystarczą do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania?
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...), kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, wszystkie w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka albo w innym zakresie, ale ukończyła ponadto studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka.
Kwalifikacje posiada też osoba, która ukończyła studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz osoba posiadająca kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele, pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej, stają się odpowiednio nauczycielami, pracownikami niebędącymi nauczycielami, zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej.(art.234). Zadaniem Dyrektora dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do 15 maja 2017 r., jest poinformowanie na piśmie o tej zmianie nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami. Czy moglibyście Państwo pomóc sformułować takie pismo?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy art 222 Ustawy Prawo Oświatowe dotyczący dodatkowego zatrudnienia tylko za zgodą dyrektora szkoły dotyczy nauczyciela który dodatkowo zatrudnia się w poradni psychologiczno-pedagogicznej? Nadmieniam, że chodzi o nauczyciela który ma pełny etat w szkole. Czy nauczyciel w szkole która ma ośrodek szkolenia kierowców, a nauka jazdy wynika z podstawy programowej kształcenia w zawodzie może realizować naukę jazdy z uczniami na podstawie umowy zlecenia?
- Jesteśmy szkołą przekształconą z dniem 1.09.2017r. z gimnazjum w szkołę podstawową (w której są klasy dotychczasowego gimnazjum). Z dniem 31.08.2019r wychodzą ostatnie roczniki – klasy trzecie gimnazjum. W związku z tym, sporo nauczycieli z dniem 1.09.2019r. starci etaty albo zostaje im - w przygotowanym wstępnie na rok szk.2019/2020 arkuszu org. - w przydziałach mniej jak połowa etatu (np. 4/18, 7/18). Mowa tu o nauczycielach zatrudnionych zarówno na podstawie mianowania jak i na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy.
Pytanie jest następujące: czy do tych nauczycieli ma zastosowanie art. 225 ustawy „Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe” ? (na podstawie przepisu art.225 ust.12 i art. 227). Czy dyrektor w ruchu kadrowym dotyczącym roku szkolnego 2019/2020 stosuje przepisy „specustawy”, czy art.20 KN?
Czy nauczyciele muszą dostać informację o przeniesieniu w stan nieczynny z dniem 01.09.2019? Czy mogą mieć ograniczony do wymiaru niższego jak połowa wymiar etatu (art.225 ust.5)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele wygaszanego gimnazjum zatrudnieni przez mianowanie mogą wnioskować do dyrektora szkoły podstawowej o przeniesienie, jeżeli w arkuszu organizacyjnym tejże szkoły na rok 2019/20 przewidziano dla nich np. 10/18, 12/18 etatu z możliwością uzupełnienia etatu w innej szkole podstawowej? Czy może powinno się z nimi rozwiązać umowę, wypłacić 6 - miesięczną odprawę i dopiero potem zatrudnić w szkole podstawowej? (wygaszane gimnazjum i szkoła podstawowa to oddzielne jednostki organizacyjne w tej samej gminie).
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe