Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel po kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) może być nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem?
Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309 ze zm.), stanowisko nauczyciela wspomagającego może zajmować nauczyciel z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej, której specjalność powinna odpowiadać niepełnosprawności uczniów, zgodnie z § 4 w zw. z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289). Na studiach wyższych nie wyróżnia się na pedagogice specjalnej odrębnej specjalności dotyczącej edukacji lub rehabilitacji osób z autyzmem (załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. z 2021 r., poz. 890). W praktyce do pracy z dziećmi z autyzmem na tym stanowisku najczęściej są zatrudniani nauczyciele po oligofrenopedagogice lub terapii pedagogicznej. Konieczna jest natomiast analiza sytuacji konkretnego dziecka, która jest nieznana; nie można stwierdzić, czy zatrudnienie oligofrenopedagoga będzie odpowiednie w danym przypadku. Gdyby okazało się, że dziecko z autyzmem jest jednocześnie niesłyszące lub słabosłyszące oraz może brać udział w edukacji tylko przy pomocy surdopedagoga, to należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego z taką specjalnością.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z przekształceniem od 1.09.2017 naszego Zespołu Szkół w ośmioletnią szkołę podstawową i konieczności poinformowania do 15 maja 2017r. naszych pracowników o fakcie, iż z dniem 1.09.2017 staną się pracownikami wspomnianej ośmioletniej szkoły podstawowej mamy zapytanie o poprawność treści pisma informującego tj.: Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 249 ust. 1-3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) – z dniem 1 września 2017 r. staje się Pani/Pan pracownikiem zatrudnionym w ośmioletniej Publicznej Szkole Podstawowej nr 55 w Stalowej Woli.
- Od 1 wrzesnia 2016r.w przedszkolach, gimnazjach, szkołach zawodowych, bursach itp. mogą być zatrudniani tylko nauczyciele z tytułem magistra. A co jeśli chodzi o nauczycieli szkół podstawowych? Czy mogę zatrudnić anglistkę po licencjacie w szkole podstawowej? Mam to zamiar uczynić 1 września 2017r.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy możliwa jest zmiana umowy o pracę z nauczycielem w ciągu roku szkolnego?
Sprawa dotyczy nauczyciela mianowanego zatrudnionego na umowę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy. Wymieniony nauczyciel w roku szkolnym 2017/2018 został zatrudniony w wymiarze 13,40/18 (jest to średnia godzin wynikająca z różnych godzin w różnych miesiącach pracy nauczyciela – lekcje z klasami maturalnymi, lekcje w klasach w których uczniowie odchodzą na praktyki zawodowe).
Nauczyciel od 01.09.2017r przebywał na zwolnieniach lekarskich do 01.01.2018r. W tym czasie lekcje za nieobecnego nauczyciele przydzielono innym nauczycielom aby zapewnić realizację materiału nauczania między innymi w klasach maturalnych i w klasach odchodzących na praktykę zawodową. W związku z powyższym problem pojawił się w momencie ponownego przeliczenia średniej godzin dla nauczyciela powracającego ze zwolnienia lekarskiego. Na chwilę obecną średnia godzin wynosi 10,20/18.
Nauczycielowi Dyrektor w ramach uzupełnienia brakujących godzin przydziela zastępstwa niepłatne o ile się takie pojawią. Nauczyciel zaproponował zmianę umowy za porozumieniem stron na nowo wyliczony średni przydział godzin.
Czy Dyrektor może zmienić z nauczycielem umowę za porozumieniem stron w trakcie roku szkolnego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z podwyżką dla nauczycieli ogłoszoną przez MEN ile od września 2019 roku może wynieść maksymalne wynagrodzenie dyrektora niepublicznej placówki oświatowej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi nauczania zintegrowanego można z jego etatu i bloku całościowego zabrać godziny wf i dać je nauczycieloiwi wf, który uczy w klasach IV-VI? Dodam, że etat uzupełniono nauczycielowi nauczania zintegrowanego, dając mu zamiast wspomnianych godzin wf logopedię. Należy nadmienić, że nie było takiej konieczności, aby nauczycielowi wf uzupełnić etat, gdyż razem z tymi zabranymi godzinami z nauczania zintegrowanego miał nadgodziny. Sądziłam, że nie rozbija się zajęć w nauczaniu zintegrowanym jeśli nie ma takiej konieczności. Proszę o poradę, konkretną podstawę prawną, jeśli tak można rozbić godziny.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe