Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka, która od września b.r. przeszła na emeryturę kompensacyjną może w dalszym ciągu prowadzić społecznie zajęcia pozalekcyjne z dziećmi (kółko taneczne w wymiarze 1 godz. w tygodniu)? Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej i czy trzeba podpisać z nią jakąś umowę na działalność społeczną z dziećmi?
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z 22.05.2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, prawo do świadczenia ulega zawieszeniu bez względu na wysokość uzyskiwanego przychodu w razie podjęcia przez uprawnionego pracy w jednostkach, o których mowa w art. 1 Karty Nauczyciela.
Jeżeli nauczyciel miałby prowadzić zajęcia pozalekcyjne bez wynagrodzenia (bez zatrudnienia w jakiejkolwiek formie), to rozwiązaniem może tu być wolontariat na podstawie przepisów ustawy z 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 44 ust. 1 - Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z korzystającym).
Ustawa o systemie oświaty w art. 64 ust. 3 przewiduje możliwość prowadzenia z udziałem wolontariuszy następujących zajęć:
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Warunkiem przejścia na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną na tzw. starych zasadach było przejście na nią przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. W konsekwencji nauczyciele, którzy zamierzają skorzystać z tej emerytury, a w dniu 1 października 2017 r. osiągną wiek 65/60 lat, będą musieli przejść na nią przed osiągnięciem obniżonego powszechnego wieku emerytalnego. W przeciwnym wypadku emerytura zostanie naliczona na tzw. nowych, mniej korzystnych zasadach. Ustawodawca przewidział jednak w tym zakresie przepis przejściowy, zgodnie z którym przejście na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną według tzw. starych zasad będzie możliwe dla nauczycieli, którzy w okresie do 31 sierpnia 2018 r. osiągną wiek wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn - pod warunkiem, że złożą oni wniosek o emeryturę w terminie do 31 sierpnia 2018 r.; Pytanie nr 1. A co z nauczycielami, którzy powszechny wiek emerytalny (65 mężczyźni, 60 lat kobiety) osiągną po 31 sierpnia 2018r. ? Czy zachowają prawo przejścia na emeryturę z art. 88 Karty Nauczyciela obliczoną na tzw. starych zasadach składając wniosek przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego np. mężczyzna 65 lat w 2023 roku? I mając spełnione do 31 grudnia 2008r. warunki w zakresie przyznania emerytury nauczycielskiej bez względu na wiek.; Pytanie nr 2. Kiedy przy złożeniu wniosku o przejście na emeryturę nauczycielską na tzw. starych zasadach należy rozwiązać stosunek pracy (przed czy po złożeniu wniosku)?; Pytanie nr 3. Czy emerytura zostanie naliczona jeśli złoży się wniosek i jej wysokość będzie przedstawiona wnioskującemu, a następnie zawieszona jeśli nie rozwiąże się stosunku pracy (np. z powodu niezadowalającej kwoty)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zastępca dyrektora szkoły będzie miał długie zwolnienie L4, a następnie urlop macierzyński. Jak wygląda sprawa powołania na czas nieobecności nowego zastępcy? Czy jest w ogóle taka możliwość?
- Proszę o wyjaśnienie czasu pracy nauczyciela-wychowawcy w internacie, który realizuje 30 godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych tzw. dziennych oraz 8 godzin zajęć wychowawczych w porze nocnej.
- Czy zmiana w zatrudnieniu nauczycieli od września 2018 r. będzie obowiązywała w przedszkolu niepublicznym prowadzonym przez Fundację? Obecnie w tym małym przedszkolu wszyscy nauczyciele oraz dyrektor mają własne działalności. Czy zmiana będzie dotyczyła również zatrudnienia dyrektora, który nie pełni funkcji nauczyciela? Czy zmiana w KN wprowadzi zmianę dotyczącą godzin pracy nauczycieli? Dotychczas nauczyciele pracują 35godzin tygodniowo w 13-15 osobowych grupach dzieci.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły chce w roku szkolnym 2017/2018 zatrudnić nauczyciela kontraktowego, któremu zamierza powierzyć zgodnie z kwalifikacjami 14/18 godzin tygodniowo i bez kwalifikacji (uzyskał zgodę kuratora) 4/18 do pełnego etatu oraz 7/18 godzin ponadwymiarowych bez kwalifikacji tygodniowo. Do celów płacowych godziny bez kwalifikacji zostaną uwzględnione jako nauczyciela stażysty. Jak w tym przypadku powinna wyglądać umowa dla takiego nauczyciela? Czy powinien on mieć 2 umowy o pracę czy można uwzględnić to w jednej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe