Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam! Czy organ prowadzący szkołę ma prawo zwrócić się z prośbą do lekarza orzecznika ZUS z prośbą sprawdzenia zasadności skierowania nauczyciela na urlop dla poratowania zdrowia przez lekarza rodzinnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony w przedszkolu na czas nieokreślony dostał od lekarza orzeczenie lekarskie o udzieleniu urlopu zdrowotnego w dniach od 16.06.2015r. do dnia 07.07.2015r. W związku z tym, iż w dniach od 01.07.2015 do dnia 31.07.2015r ma zaplanowany urlop wypoczynkowy moje pytanie jest czy urlop powinien być udzielony w pełnym wymiarze tj 35 dni, czy powinien być przeliczony raz jaszcze i udzielony proporcjonalnie do okresu przepracowanego? Jeżeli tak to w jakim wymiarze powinien być udzielony? Nadmieniam, iż nauczyciel nie wykorzystywał w tym roku przysługującego urlopu. Czy w sytuacji gdy pracownik przepracował kilka dni w jednym miesiącu i w drugim miesiącu również przepracuje kilka dni to i tak urlopu powinno się udzielić w pełnym wymiarze, a w sytuacji gdyby nieobecność trwała pełny miesiąc dopiero należałoby zmniejszyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy urlop zdrowotny udzielony w czasie planowanego urlopu wypoczynkowego pochłania urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przebywającemu na urlopie dla poratowania zdrowia od 11.11.2016 do 10.11.2017 r. przysługuje w roku 2017 prawo do opieki nad dzieckiem i proporcjonalnie obliczony urlop wypoczynkowy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy ubezpieczenie OC nauczycieli jest obowiązkowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urlop uzupełniający nauczycielki po urlopach związanych z rodzicielstwem. Pytania: 1. Nauczycielka po wykorzystaniu urlopu w okresie ferii zimowych w 2020 r. (placówka feryjna) poszła na zwolnienie lekarskie w związku z ciążą. W okresie ferii letnich w 2020 r. nadal przebywała na zwolnieniu, po czym 5.08.2020 r. rozpoczęła urlop macierzyński. Ile dni urlopu uzupełniającego należy się nauczycielce za 2020 r. po zakończeniu urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego: 56 czy 42 (56 – 14)? 2. Sytuacja opisywana wyżej. Czy po urlopach związanych z rodzicielstwem nauczycielce najpierw należy udzielić urlopu uzupełniającego za 2020 r., a następnie za 2021 r.? Zakończy urlop rodzicielski 3.08.2021 r. Czy od 4.08.2021 r. należy uznać, że do końca wakacji jest na urlopie bieżącym przez 28 dni, dopełnić ten okres do 56 dni, a dopiero potem udzielić urlopu uzupełniającego za 2020 r., czy w pierwszej kolejności udzielić urlopu za 2020 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe