Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy o tym, iż dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym nie jest nauczane j. obcego decyduje podstawa programowa, czy inny przepis?
Zarówno z analizy rozporządzeń, jak i odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 20123 w sprawie nauki języka obcego w przypadku dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną wynika, że dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym nie jest nauczane j. obcego decyduje rozporządzenie w sprawie ramowego planu nauczania.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0E46D53D:
"(...)uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z tymi stopniami upośledzenia umysłowego i niepełnosprawnościami sprzężonymi realizują odrębną podstawę programową kształcenia ogólnego. Ramowe plany nauczania dla szkoły podstawowej i gimnazjum oraz trzyletniej szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przewidują nauczania języków obcych nowożytnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (ze zm.).
--------------------------------------------------------------------------
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 10.1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 38. 1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
2. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
3. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, którzy nie rokują kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
4. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać lub pisać, są zwolnieni z części trzeciej egzaminu gimnazjalnego.
5. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, o której mowa w § 42 ust. 2d.
(...)
§ 42. 2c. Część trzecia egzaminu gimnazjalnego na poziomie podstawowym jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów (słuchaczy). Zadania egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 32 ust. 2, dla poziomu III.0.
2d. Uczniowie (słuchacze), którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na
podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego, są obowiązani przystąpić dodatkowo do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, z zastrzeżeniem § 38 ust. 5. Zadania
egzaminacyjne obejmują zakres wymagań, o których mowa w § 32 ust. 2, dla poziomu III.1.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gdzie na świadectwie/ w arkuszu ocen wpisać uczestniczenie w zajęciach doradztwa zawodowego ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam i prosze o rade:od wrzesnia chetni uczniowie klas IV-VI korzystaja z fakultetu jezyka niemieckiego ujetego w planie lekcji/z godz.do dyspozycji dyrektora/zajecia prowadzi nauczyciel szkoly-czy ocene z tych zajec mozna liczyc do sredniej?Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest na urlopie zdrowotnym od 01.06.2019 r. do 31.05.2020 r. Powinien wykorzystać urlop uzupełniający w wymiarze 8 tyg. tj. 6 za ferie letnie i 2 za zimowe. Gdyby wykorzystał urlop bezpośrednio po urlopie zdrowotnym to byłoby to od 01.06.2020 r. do 26.07.2020 r. Ale czy urlop uzupełniający może pokrywać się z urlopem bieżącym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku, gdy w szkole jedynym nauczycielem należącym do związków zawodowych jest nauczyciel przebywający na urlopie bezpłatnym, wynikającym z art. 17 ust. 2 KN, dyrektor szkoły ma obowiązek wnioskowania do związku, do którego należy ww. nauczyciel, o opinię arkusza organizacyjnego oraz aneksów do arkusza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel musi, czy powinien modyfikować plany wynikowe przygotowane przez wydawcę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe