Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący może aktualnie zabrać ze szkół podstawowych oddziały przedszkole do przedszkola ? jakie przepisy to regulują?
Gmina ma swobodę w organizacji edukacji przedszkolnej. Organ prowadzący może przenieść oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej do przedszkola. Zgodnie z przepisem art. 32 ust.1 ustawy Prawo oświatowe do wyłącznej kompetencji rada gminy należy ustalenie sieci gminnych przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych powinna zapewnić dzieciom w wieku 3-7 lat, zamieszkałym na terenie gminy, możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego. Ustawa nie narzuca w jakiej formie ma się odbywać edukacja na poziomie przedszkolnym. Zgodnie z art. 31 ust.1 zdanie 2 ustawy Prawo oświatowe wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Pomimo tego, że ustawa nie wskazuje, kiedy należy zrezygnować z oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i utworzyć oddziały w przedszkolu, za taką decyzją powinny, jak się wydaje, przemawiać rzeczywiste potrzeby mieszkańców (np. liczby dzieci w wieku przedszkolnym), względy geograficzne i ekonomiczne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wychowawcy bursy, pełniącemu funkcję wychowawcy grupy należy wypłacić dodatek za wychowawstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczennica powracająca z W.Brytanii powinna zostać przyjęta do klasy pierwszej nowego czy starego liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wymagana dokumentacja nauczania w grupie dzieci 2-letnich? Czy grupa taka realizuje program nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ten sam nauczyciel przedszkola musi prowadzić dzieci od 3 roku, aż do 6? Nadmieniam iż jesteśmy szkołą wiejską i nie mamy takiej możliwości. Jedna nauczycielka prowadzi grupę 3- 4-ro latków , druga 5-cio i 6-cio latki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe