Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organizowanie przedstawienia jasełkowego w sobotę lub niedzielę jest zgodne z prawem? Czy związki zawodowe mogą mieć zastrzeżenia do pracy nauczyciela przez 1,5 w te dni?
Zgodnie z art. 42c ust. 1 Karty Nauczyciela, nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
Ze względu na specyfikę pracy szkoły, zdarzają się sytuacje, gdy pewne zajęcia czy imprezy odbywają się w dni wolne (sobota, niedziela) - wycieczki, wyjazdy do kina, teatru, na mecz, imprezy, jak np. festyn czy jasełka.
W takich przypadkach, na podstawie art. 42c ust. 3 Karty Nauczyciela, za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, wykonywane w dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie, w wysokości ustalonej jak za godziny ponadwymiarowe.
Jeżeli praca nauczyciela miałaby miejsce w święto, przypadające poza dwoma dniami w tygodniu wolnymi od pracy, to zgodnie z ust. 4 tego samego artykułu, nauczyciel otrzymuje w pierwszej kolejności inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie obliczone jak za godziny ponadwymiarowe, ze 100% dodatkiem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem nauczycielem matematyki zatrudnionym w zespole szkół, w którego skład wchodzą: liceum, technikum, gimnazjum. Miejscem wykonywania pracy określonym w umowie jest liceum, ale dyrektor planuje mi przydzielenie 12 godzin w gimnazjum i 8 w liceum. Czy taki przydział godzin jest zgodny z moim zatrudnieniem, czy nie powinien takiej zmiany najpierw mi zaproponować jako warunków zmieniających?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jaka umowę mam zawrzeć z nauczycielem dla którego mam 16 godzin dydaktycznych oraz 3 godziny zajęć dydaktyczno-wyrównawczych? W tej chwili jest na pełnym etacie.Zajęcia wyrównawcze ma w nadgodzinach. Od nowego roku nie ma pensum. Czy wypowiedzieć warunki umowy i zajęcia wyrównawcze we wrześniu aneksem dopełnić do etatu? czy zajęcia wyrównawcze traktować jako nadgodziny przy zmniejszonym pensum? Z góry dziękuje za opdpowiedź?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić na stanowisko nauczyciela wychowania przedszkolnego z Karty Nauczyciela, osobę, która ma ukończone studia mgr z ekonomii, a studia podyplomowe z: przygotowanie pedagogiczne, edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne. Czy, jeśli ta osoba pracuje w stowarzyszeniu jako pomoc nauczyciela – szkoła stowarzyszeniowa to, czy istnieje możliwość przeniesienia jej do szkoły państwowej na stanowisko nauczyciela wychowania przedszkolnego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielką języka angielskiego w przedszkolu niepublicznym. Skończyłam filologię angielską bez przygotowania pedagogicznego. Czy wystarczy abym skończyła studia Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna-(3 semestry) 462 godziny zajęć w tym 150 godzin praktyk żebym mogła pracować w przedszkolu w roku 2020/2021?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z 36 letnim stażem pracy planuje przejść na świadczenie kompensacyjne. W szkole macierzystej od 2002 roku brak było godzin do pełnego etatu i dlatego uzupełniał etat w innej szkole na terenie gminy w różnych wymiarach godzin w rożnych latach szkolnych na polecenie organu prowadzącego. Szkoła w której pracuje w/w nauczyciel jest szkołą ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym jednak w związku z niżem demograficznym brak jest obecnie klasy II i V, a od września 2018r. nie będzie klasy I, III, VI. Przy czym nauczyciel uczy w klasach IV-VIII. Na rok szkolny 2018/2019 jest zaplanowany w arkuszu organizacyjnym szkoły na 13/18 etatu i uzupełnia etat w drugiej szkole na terenie gminy w wymiarze 5/18 etatu. Arkusz organizacyjny jest zatwierdzony przez organ prowadzący i nadzorujący. Nauczyciel w tym momencie chciałby odejść na świadczenie kompensacyjne z art. 20 KN, twierdzi że nie mając etatu w szkole macierzystej ma takie prawo, a moje argumenty i przedstawiane przepisy prawne nie przekonują go. Ponieważ nie jestem prawnikiem może jest jakiś przepis do którego nie udało mi się dotrzeć pozwalający przejść nauczycielowi na świadczenie kompensacyjne właśnie z art. 20 KN.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe