Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra sztuki, ukończone studia na kierunku edukacja artystyczna w specjalności sztuk plastycznych spełnia wymagania w zakresie kwalifikacji do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze w szkole ponadgimnazjalnej- liceum profilowanym i technikum ?
Jeśli zakres przedmiotów objętych studiami jest zgodny z treściami przedmiotu - może. Dyrektor powinien dokonać porównania treści i zapisów indeksu z treściami przydzielanego przedmiotu - czyli wiedzy o kulturze.
W szkołach ponadgimnazjalnych zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli mogą pracować nauczyciele z wykształceniem magisterskim.
W zależności od typu szkoły - rozporządzenie opisuje kwalifikacje nauczycieli, jakie należy uznać przy zatrudnianiu.
Zatem kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w w/w typach szkół posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ukończone w 1996 r. studia podyplomowe z zakresie "Wychowania seksualnego" dają kwalifikacje do nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"? (pytanie dotyczy pedagoga)
- Nauczyciel zatrudniony na etacie świetlicy, pensum 26/26 otrzymuje 4 godziny zajęć rewalidacyjnych oraz 5 godzin języka polskiego. Jakie będzie jego pensum?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakich nauczycieli dodatkowo musimy od stycznia 2016 r. zatrudnić w klasach, w których uczą się dzieci z orzeczeniami: - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną; - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W którym przypadku powinniśmy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, a w którym wystarczy asystenta?
- Czy dyrektor może przydzielić nauczycielowi urlop dla poratowania zdrowia na okres krótszy niż wskazał lekarz, np. tylko do końca sierpnia, jeśli okres wskazany przez lekarza wybiega poza czas zatrudnienia nauczyciela tzn. na nowy rok szkolny? Nauczyciel ten przed ostateczna decyzją dyrektora o przyznaniu urlopu w trakcie roku szkolnego otrzymał wypowiedzenie z datą obowiązywania od 1 września, która zawiera się w środku okresu urlopu wskazanym przez lekarza.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W rozporządzeniu MEN ws. warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży jest mowa o tym, że wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście). W związku z tym, czy wypoczynkiem jest jednodniowa wyjazdowa wycieczka do kina lub turniej szachowy, lub turniej siatkarski organizowany na terenie szkoły w czasie ferii? Od nauczyciela - kierownika powyższych form wypoczynku w czasie ferii wymagane są odpowiednie kwalifikacje, natomiast te same formy organizowane w czasie zajęć szkolnych, nie w ferie, nie nakładają na kierownika posiadania zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku. Czy tak jest? Nasi nauczyciele, którzy takiego kursu nie ukończyli, w ciągu roku szkolnego organizują wycieczki wyjazdowe, turnieje, itp.i pełnią w nich rolę kierownika. Ci sami nauczyciele nie mają prawa być kierownikami ww. form tylko dlatego, że odbywają się one w ferie? I jeszcze jedno pytanie: Czy w przypadku ww. form obowiązuje liczba uczestników przypadająca na jednego opiekuna taka, jak w rozporządzeniu, czy dyrektor o tym decyduje? Proszę o wyjaśnienie tych kwestii.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe