Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy osoby pracujace już w placówce trzeba też sprawdzić w rejestrze przestępców na tle seksualnym? Czy dotyczy to tylko osób, które zostaną dopiero zatrudnione? Czy placówka ma już założyć konto użytkownika instytucjonalnego czy dopiero wtedy gdy zechce zatrudnić nową osobę?
Od 1 października 2017 r. obowiązuje m.in. art. 4 ust. 3, art. 12 pkt 6 i 7, art. 15, art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 862), który stanowi, że pracodawca ma prawo do nieodpłatnego uzyskania informacji o osobie ujętej w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, której dane zostały zgromadzone w rejestrze z dostępem ograniczonym (prowadzonym w systemie teleinformatycznym przez Ministra Sprawiedliwości) przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi lub przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi - w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w tym rejestrze. Ponadto art. 21 ww. ustawy stanowi, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w rejestrze z dostępem ograniczonym. Pojęcie pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem oraz opieką nad małoletnimi nie zostały zdefiniowane i należy je rozumieć szeroko. Zamiarem ustawodawcy jest zapewnienie szczególnej ochrony małoletnich, gwarantującej, że w toku swojej edukacji i rozwoju do minimum zostanie ograniczony ich kontakt z potencjalnymi sprawcami przestępstw na tle seksualnym (uzasadnienie projektu ww. ustawy - http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/055744120464461FC1257F3A0050EAFB/%24File/189.pdf).
Oznacza to, że korzystanie z rejestru jest obowiązkowe z mocy prawa dla dyrektora szkoły dla dzieci i młodzieży, zaś nieobowiązkowe dla dyrektora szkoły dla dorosłych, w której nie uczą się osoby poniżej 18. roku życia. Z racji możliwości kontaktu wszystkich pracowników i osób zatrudnianych na na umowę o pracę (lub cywilnoprawną) na stanowiskach pedagogicznych, jak i niepedagogicznych z małoletnimi uczniami, wszystkie te osoby powinny zostać sprawdzone przez dyrektora przed przyjęciem do pracy następującym od dnia 1 października 2017 r., gdyż ich praca ma związek z edukacją, wychowaniem i opieką nad małoletnimi. Niewywiązanie się z tego obowiązku jest karalne. Na podstawie art. 23 ust. 2 ww. ustawy kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi osobę bez uzyskania informacji o figurowaniu w rejestrze lub wiedząc, że dane tej osoby są zamieszczone w rejestrze, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z pracownikiem została rozwiązana umowa o pracę z tytułu przejścia na emeryturę. Następnie pracownik ten został ponownie zatrudniony. Po sześciu latach pracy dyrektor zmuszony jest rozwiązać umowę o prace z powodu likwidacji stanowiska pracy. Czy w związku z powyższym pracownikowi należy się odprawa i w jakiej wysokości? Jest to pracownik z obsługi szkoły na stanowisku pracownik gospodarczy.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który jest zatrudniony na pełen etat na czas nieokreślony w szkole publicznej(zatrudnienie z KN) i ma również nadgodziny, może od 1 września 2018r.po uzyskaniu zgody dyrektora podpisać równocześnie umowę o pracę ze szkołą niepubliczną (zatrudnienie z kodeksu) pracy),czy tylko jak ma sam etat bez nadgodzin po uzyskaniu zgody?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest na zastępstwo za przybywającą na urlopie macierzyńskim nauczycielkę. Urlop macierzyński kończy się 24 kwietnia 2016r. Nauczycielka bezpośrednio po zakończeniu urlopu odbiera urlop uzupełniający za 2014 i 2015 r. Ze względu na konieczność zapewnienia właściwej organizacji pracy szkoły chcę, by zastępujący nauczyciel pełnił zastępstwo do końca roku szkolnego. 1. Czy umowa z nauczycielem musi być zawarta do 24 czerwca,czy do 30 czerwca (nauczyciel mógłby otrzymać trzynastkę); 2. Czy umowa na zastępstwo (do czasu powrotu Pani XXXX) jest wystarczająca,czy wymagana jest nowa umowa lub aneks?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o zajęcie stanowiska w poniższej sprawie: pracownik został zatrudniony na czas nieokreślony od 1 stycznia 1995 r. w pełnym wymiarze godzin jako pomoc kuchenna. Od 1.04.2004 r. dyrektor powierzył pracownikowi stanowisko rzemieślników w zawodzie kucharza . Od 3.07.2009 r. porozumieniem zmieniającym umowę o pracę, na mocy zgodnego porozumienia stron, pracownik wykonuje pracę na stanowisku starszego intendenta. W pozostałym zakresie umowa o pracę pozostała bez zmian. Od 1.09.2011 r. porozumieniem zmieniającym umowę o pracę (zawartą w dniu 30 grudnia 1994 r. na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin) w związku ze zmianami organizacyjnymi, na mocy zgodnego porozumienia stron, pracownika z dniem 01.09.2011 r. obowiązują warunki pracy na stanowisku: starszego intendenta (w wymiarze 1/2 etatu) i starszego rzemieślnika (w wymiarze 1/2 etatu). Zostały określone kategorie zaszeregowania i wynagrodzenie. W pozostałym zakresie umowa o pracę zawarta pomiędzy stronami pozostała bez zmian. Z dniem 29.07.2016 r. pracownik złożył pisemne "Wypowiedzenie umowy o pracę" o treści: wypowiadam Porozumienie zmieniające umowę o pracę na stanowisku starszego intendenta w wymiarze 1/2 etatu zawartą w dniu 01.09.2011 ............... z zachowaniem okresu wypowiedzenia wynikającym z Kodeksu Pracy.
W związku z powyższym czy pracownik może wypowiedzieć warunki zawartego na mocy zgodnego porozumienia stron porozumienia? Czy składając wypowiedzenie nie dotyczy ono pierwotnej umowy zawartej na czas nieokreślony? Pracownik do 29.08. jest na urlopie wypoczynkowym, czy w tej sytuacji odpowiedź na złożone wypowiedzenie wysyłamy pocztą z zachowaniem 30 dni zgodnie z KPA ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na cały etat z tytułu mianowania (w tym roku broni dyplomowania, 3 rok stażu), na swoją prośbę rezygnuje z części etatu. Czy należy z nią rozwiązać umowę z tytułu mianowania i nawiązać nową na czas nieokreślony? Czy można na wniosek nauczyciela przekształcić umowę z tytułu mianowania na czas nieokreślony? Czy w wypadku, gdy dyrektor rozwiąże umowę 31 sierpnia, a nową nawiąże (już na czas nieokreślony) 1 września, musi napisać dla takiego nauczyciela ocenę pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe