Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy plan pracy szkoły i koncepcja pracy szkoły to jeden dokument, czy może dwa różne? Czy rada pedagogiczna podejmuje koncepcję uchwałą?
Rozporządzenie „nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie narzuca się szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja - czy ma to być pięcioletni program rozwoju, trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole - pozostawia się tu nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania. Należy także zwrócić uwagę, że dyrektor szkoły przystępując do konkursu na stanowisko przedstawia koncepcję pracy. Jeśli został wybrany drodze konkursu, oznacza to, ze zaproponowana przez niego koncepcja zyskała uznanie w oczach organów - prowadzącego i nadzorującego, nauczycieli i rodziców. Koncepcja przedstawiona przez dyrektora podczas konkursu, uspołeczniona i przedyskutowana w szerokim gronie, także może się stać tą, o której mowa w wymaganiu” w rozporządzeniu.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prowadzę niepubliczne przedszkole. Czy mogę zatrudnić męża na podstawie umowy zlecenia do wykonywania prac na terenie placówki? Mąż pracuje na pełnym etacie w innej firmie. Czy ten wydatek można pokryć z dotacji oświatowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko pięcioletnie w przedszkolu bardzo dużo opuszcza. We wrześniu i październiku miało 30% obecności. Są to obecności usprawiedliwione przez rodziców (dostarczono usprawiedliwienie od lekarza rodzinnego o treści: "usprawiedliwienie nieobecności zaległych i obecnych"). Jak wygląda sprawa realizacji obowiązku przedszkolnego tego dziecka w świetle przepisów? czy można mu zaliczyć realizację obowiązku? Jak należy postąpić w rozmowie z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o podanie informacji, czy prowadzone są prace legislacyjne, organizacyjne w kierunku ustalenia, czy doprecyzowania zapisów w zakresie wypłacania dodatków za warunki pracy – uciążliwe i trudne, w związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowaniem szkół z racji sytuacji zagrożenia epidemiologicznego.
Moje pytanie, jak Dyrektora Szkoły Specjalnej, wynika z systematycznie napływających pism ze strony nauczycieli, jak i z ramienia ZNP w tym temacie, poddających pod dyskusję zaistniały związek przyczynowo – skutkowy tj. brak bezpośredniej, fizycznej pracy z uczniem wobec braku podstawy prawnej.
Uważam, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia jednoosobowego lub zbiorowego pozwu nauczycieli do sądu pracy w tym zakresie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkoła niepubliczną, prowadzoną przez stowarzyszenie rzemieślnicze z uprawnieniami szkoły publicznej. Mam zapytanie czy nauczyciele zatrudnieni w naszej szkole na umowę o pracę są objęci ochroną jako funkcjonariusze publiczni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W swojej szkole (Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Płocku) chcę wprowadzić nowy kierunek kształcenia – asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8. Chciałbym poprosić o interpretację prawną pewnego zagadnienia. Otóż według podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Z kolei niedawno wprowadzone Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych stanowi w paragrafie 24.1, pkt. 2, iż osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania dla zawodu, która może być organizowana na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych. Z uwagi na to, że chciałbym, aby część słuchaczy była osobami z kategorią penitencjarną R1 (to znaczy skazani odbywający karę pozbawienia wolności w systemie zamkniętym, czyli tacy, którzy nie mogą opuszczać murów zakładu karnego, w związku z czym w ich przypadku odbywanie praktyk poza ZK nie wchodzi w rachubę) nie mam pewności czy moja interpretacja ww. zapisu z RMS jest dla mnie korzystna czy nie. Bardzo proszę o informację, czy w zaistniałych okolicznościach słuchacze kursu Z.8 mogą odbywać praktyki zawodowe na terenie CKU w Zakładzie Karnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe