Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy po upływie dwóch miesięcy przebywania w stanie nieczynnyn nauczyciel może go wypowiedzieć/rozwiązać bez szkody finansowej?
Nauczyciel przebywający w stanie nieczynnym pozostaje w stosunku pracy. W związku z nieświadczeniem pracy otrzymuje obniżone wynagrodzenie - tylko zasadnicze i dodatki socjalne. W tym czasie może rozwiązać stosunek pracy za porozumieniem stron. Straci tym samym możliwość otrzymywania przez kolejne miesiące wynagrodzenia, które mógłby pobierać przez 6 miesięcy.
Zgodnie z art. 20 ust. 8 Karty Nauczyciela, w wypadkach podyktowanych koniecznością realizacji programu nauczania w tej samej lub w innej szkole nauczyciel pozostający w stanie nieczynnym może, na swój wniosek lub na wniosek dyrektora szkoły, podjąć pracę zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami w niepełnym lub w pełnym wymiarze zajęć, jednak na okres nie dłuższy niż okres stanu nieczynnego. Z tytułu wykonywania pracy nauczycielowi przysługuje odpowiednie do wymiaru zajęć wynagrodzenie, niezależnie od pobieranego wynagrodzenia z tytułu pozostawania w stanie nieczynnym.
Jeżeli zatem nauczyciel w trakcie przebywania w stanie nieczynnym otrzyma propozycję pracy, nawet w innej szkole, to może otrzymywać dwa wynagrodzenia - ze stanu nieczynnego i z nowej umowy. Dodatkowa umowa nie może być jednak zawarta na dłużej niż do czasu zakończenia stanu nieczynnego. W przypadku rezygnacji ze stanu nieczynnego (rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron), nowy stosunek pracy może być zawarty dowolnie - umowa na czas nieokreślony, mianowanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy został zatrudniony na czas nieokreślony na 9/18 etatu. W bieżącym roku szkolnym ma 6/18 etatu. Na rok szkolny 2017/2018 nie ma dla niego godzin. Z jakiego art. KN (czy jest to art. 27 ust.1 KN) należy mu się wypowiedzenie, czy przysługuje mu odprawa i w jakiej wysokości?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy w przypadku ograniczenia liczby godzin poniżej 1/2 etatu nauczycielowi mianowanemu, można takiego nauczyciela zatrudnić na czas określony? A może należy to zrobić?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy został zatrudniony na czas określony od 01.09.2016r. do 31.08.2017r. Złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron, z zachowaniem 2 tygodniowego okresu wypowiedzenia. Czy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i w jakim wymiarze?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w każdy piątek przez 4 godziny dydaktyczne. Złożył do dyrektora podanie o udzielenie opieki nad dzieckiem w piątek. Złożył jednocześnie deklarację, iż wybiera godzinny system rozliczania. Dyrektor udzielił opieki nad dzieckiem odliczając nauczycielowi od 16 godzin 8. Czy miał prawo tak postąpić, gdyż w wielu szkołach zastosowano praktykę, iż w opisanych przypadku od 16 godzin odlicza się godziny dydaktyczne faktycznie przepracowane przez nauczyciela w tym dniu. Jednocześnie dyrektor szkoły poinformowała, że w przypadku gdyby w danym dniu nauczyciel pracował 6 godzin odliczyłaby 6. Która z opisanych praktyk jest w takim razie zgodna z obowiązującym stanem prawnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W 2006 r. nauczycielka przeszła na emeryturę z Karty Nauczyciela. Jako emeryt podjęła pracę w Starostwie Powiatowym, gdzie zajmowała się oświatą. Zawiesiła częściowo emeryturę i pobierała również wynagrodzenie z umowy o pracę (ze starostwa). W 2011 roku otrzymała od pracodawcy (dyrektora szkoły) pismo z informacją, że nie może korzystać z funduszu socjalnego szkoły i starostwa jednocześnie. Interpretacje prawne w tym temacie wskazują, że status pracownika jest ważniejszy od statusu emeryta. W tej sprawie wypowiedział się Sąd najwyższy PZP 56/91. Proszę o opinię prawną w następującej kwestii: 1. Czy były pracownik szkoły mógł korzystać jednocześnie/podwójnie z funduszu świadczeń socjalnych (szkoły i Starostwa Powiatowego)?; 2. Po zakończeniu pracy w Starostwie Powiatowym, z którego funduszy socjalnego emeryt- były pracownik będzie mógł korzystać (szkoły czy Starostwa Powiatowego)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe