Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności? Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu? Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności?
Pozytywna opinia PPP w sprawie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą wydawana jest bez określenia konkretnego terminu, co należy traktować jako „na etap edukacyjny”. Proszę pamiętać, że to dyrektor - na podstawie tej opinii - wystawiając decyzję administracyjną wyrażającą na to zgodę, decyduje czy odnosi się ona tylko na dany rok szkolny czy na cały etap. W praktyce dyrektorzy wystawiają taką decyzję corocznie.
Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591) zajęcia stanowiące formę tejże pomocy, a więc: zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno--społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – trwają 45 min. Ustawodawca nie określił ile godzin w tygodniu czy w miesiącu należy przeznaczyć na realizację danej formy pomocy z uczniem lub grupa uczniów. Praktyka wskazuje, że najczęściej wymiar tygodniowy tych zajęć wynosi od 1 do 2 godzin (po 45 min).
Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu?
Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wyraźnie określa, że do prowadzenia zajęć rewalidacji z uczniami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trzeba mieć kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog. Zatem jeśli w/w nauczyciel pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – to może dalej być zatrudniony na tym stanowisku i nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpoczął ścieżkę awansu zawodowego. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – zostało wczoraj – 29 sierpnia 2017 - opublikowane w Dzienniku Ustaw, na pozycji 1616
Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Dyrektor szkoły niepublicznej (podobnie zresztą jak szkoły publicznej) NIE MOŻE występować na wspomnianym egzaminie w podwójnej roli. Uzasadnienie: Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący placówkę niepubliczną w składzie:
1) przedstawiciel organu prowadzącego jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor placówki niepublicznej;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem (jeszcze) dyrektorem gimnazjum,które zostało 3 miesiące temu zespołem szkół gimnazjalno- licealnym.Szkoły te są od siebie oddalone o 10 kilometrów.Swoją funkcję będę pełnić do 31sierpnia br. Od 1 września powinnam uczyć swojego przedmiotu w gimnazjum. Czy nowy dyrektor zespołu może mi nakazać uczyć języka polskiego w liceum skoro przez 30lat nie uczyłam uczniów tej grupy wiekowej?Gimnazjum, które zostało włączone w zespół dwa lata temu otwierałam, nadałam ze społecznością imię szkole, zintegrowałam młodzież z 10 małych wiosek. Obecnie mam 51 lat i 31 lat przepracowanych przy tablicy.
Co mam robić ?
Planując rok szkolny 2012/2013,50 godzin języka polskiego przydzieliłam dwojgu polonistom i sobie(5+20+25). Polonistka jest zatrudniona na czas określony ,ale jest dobrą znajomą Dyrektora i przyjaciółką jego żony.Na dzień dzisiejszy(31Maja) nie otrzymałam podania o pracę od tej pani. Czy mam się bać? Czy mam za sobą prawo?Co mam robić?Po zmianie opcji politycznej nie jestem człowiekiem wójta!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokładne wyjaśnienie tz. zmian w podejmowaniu decyzji w sprawie promocji śródrocznej uczniów klas I-II szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli uczeń klasy VII ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch + upośledzenie w stopniu lekkim) i w orzeczeniu jest wskazanie o możliwości rezygnacji z nauki drugiego języka i rodzic z tej możliwości skorzystał, czy jest konieczność organistowania mu np techniki, czy z drugiego języka jest zwolniony, bez zajęć dodatkowych za język?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam moje pytanie: "Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła: 1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub 3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo 4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi". Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Na stronie Portalu znajdują się bogate materiały na ten temat.
Natomiast podstawą dla dyrektora do opracowania wymienionego dokumentu są 2 podstawowe rozporządzenia: o ramowych statutach oraz w psrawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.),
Załącznik nr 2 RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
3) zadania zespołów nauczycielskich, o których mowa w § 14,(…)
7) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
8) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
9) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom,
10) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Program wychowawczy szkoły, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 11. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12-15.§ 14.
2.Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.
2) Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) ze zm.
§ 29. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy ponadto:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Jeśli dyrektor wyznaczył pedagoga jako koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, może skorzystać z przykładu zadań z naszej str. www:
Zadania koordynatora Koordynator pracy zespołu:
ustala termin i miejsce spotkania, powiadamia dyrektora oraz członków Zespołu,
w imieniu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów pracujących z uczniem wnioskuje do dyrektora o zaproszenie na spotkanie przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
kompletuje dokumentację ucznia (opinia/orzeczenie poradni, dane z obserwacji i pomiarów pedagogicznych itp.),
przygotowuje druk Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia oraz dostępną w szkole dokumentację ucznia,
prowadzi spotkanie: przedstawia sprawę, udziela uczestnikom głosu, wyznacza osobę, która dokonuje stosownych zapisów w KIPU, Planie Działań Wspierających lub Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym, pilnuje złożenia podpisów itp.,
po każdym spotkaniu przedstawia KIPU dyrektorowi,
ewentualnie – zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami dyrektora – przechowuje w/w dokumentację do następnego spotkania.
Odsyłam również do serwisu www.pedagogia.pl, który w całości poświęcony jest pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Moje pytanie:
Z przytoczonej przez Państwa odpowiedzi wynika, że dyrektor szkoły może przydzielać różna zadania pedagogowi szkolnemu (wyraźnie zaznaczyłem że chodzi o szkołę masową). Te zadania są ściśle określone w Rozp o Pomocy PP. Więc w jaki sposób dyrektor szkoły może dowolnie decydować . określać zadania pedagogowi, skoro są one określone w rozporządzeniu?
Jakie to zadania, i jaka jest ich podstawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o radę w kwestii realizacji w bieżącym roku szkolnym godzin wynikających z art. 42 KN. Jestem dyrektorem szkoły. W październiku poprosiłam nauczycieli o wypełnienie zestawienia tabelarycznego prezentującego tygodniowo czas poświęcony na realizacje zadań zawodowych. Chciałam mieć orientację, czy ktoś nie jest zbytnio obciążony praca, czy komuś można zlecić dodatkowe zadania. Sprawa została zgłoszona do Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ ,,Solidarność", która skierowała to do KO. Teraz ja muszę wyjaśnić sytuację. W jaki sposób dyrektor może/ musi nadzorować realizację art. 42 KN? Czy moje działanie naruszyło prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe