Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Interesuje mnie podstawa prawna organizowania zajęć gimnastyki korekcyjnej w gimnazjum. Jakie godziny mogą być przeznaczone na te zajęcia? Na jakiej podstawie można kwalifikować uczniów na takie zajęcia?
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 7015 w sprawie zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej w szkołach (http://sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=4FC8CE1B): „Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 nowego rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204) w szkołach i klasach realizujących nową postawę programową kształcenia ogólnego (określoną w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - Dz. U. z 2009 Nr 4, poz. 17) godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na: 1) zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, 2) zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, która wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r., nie spowoduje usunięcia ze szkół zajęć z gimnastyki korekcyjnej. (…) Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów wynosi 385 godzin lekcyjnych w trzyletnim okresie nauczania. Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych: 290 godzin lekcyjnych w zasadniczej szkole zawodowej i 270 godzin lekcyjnych w liceum ogólnokształcącym w trzyletnim okresie nauczania, oraz 360 godzin lekcyjnych w technikum w czteroletnim okresie nauczania. Zgodnie z przepisami § 1 pkt 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042) obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego dla uczniów realizowane są w formie zajęć klasowo-lekcyjnych oraz zajęć do wyboru przez uczniów. Zajęcia do wyboru przez uczniów mogą być realizowane m.in. jako zajęcia sprawnościowo-zdrowotne. Zgodnie z ww. rozporządzeniem dyrektor szkoły, przygotowując propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, powinien uwzględnić potrzeby zdrowotne uczniów, w tym m.in. wymagania dotyczące korekty wad postawy i związane z tym zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Z uwagi na to - tak jak dotychczas - decyzję o prowadzeniu zajęć uwzględniających potrzeby zdrowotne uczniów podejmuje dyrektor szkoły po uzgodnieniu tego z organem prowadzącym i po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i radę szkoły lub radę rodziców.Sekretarz stanu Tadeusz Sławecki Warszawa, dnia 1 sierpnia 2012 r.”. Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 17038 w sprawie wzrastającej liczby dzieci i młodzieży z wadami postawy wskutek noszenia zbyt ciężkich plecaków (http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=6C4CF219).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie dla dziecka niepełnosprawnego objętego edukacją domową. Jak wygląda realizacja zaleceń z orzeczenia – kto je realizuje i kto ponosi koszty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W oddziale przedszkolnym w SP jest 24 przedszkolaków w wieku 3, 4, 5 lat. W grupie jest również niepełnosprawna dziewczynka, dla której jest zatrudniona pomoc. Czy powinna być również zatrudniona pomoc do pozostałych dzieci? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole publiczne prowadzone przez osobę fizyczną można zamknąć wyłącznie z końcem roku szkolnego i ogłaszając to min. 6 miesięcy wcześniej? Co w przypadku jeśli stan techniczny budynku zagraża bezpieczeństwu dzieci i personelu i z logicznego punktu widzenia trzeba to zrobić szybko z pominięciem art. 89 Prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie obowiązany jest do opracowywania planu finansowego i opiniowaniu go przez radę pedagogiczną i radę rodziców?
Finansowanie szkoły polega na dotacjach od gminy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe