Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedłużenia okresu nauki można dokonać raz na każdym etapie edukacyjnym w którejkolwiek klasie, czy tylko w klasie III i VI? Czy przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją?
TAK. Przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, pod warunkiem jednak, że uczniowie ci posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Uczniowi niepełnosprawnemu można wydłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym
W § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych czytamy, że uczniowi niepełnosprawnemu można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki podejmuje rada pedagogiczna
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).
Konieczne jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Uczniem niepełnosprawnym jest wg prawa oświatowego uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Takie orzeczenie mogą otrzymać m.in. dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.
Nie należy mylić pojęcia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydanym przez Powiatowe Zespoły Orzekające. Nie jest to pojęcie tożsame. W Polsce mamy bowiem podwójny system orzekania o niepełnosprawności dziecka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy będą spełnione wymagania nauczania WF w kl. 4 SP, jeżeli udział ucznia w zajęciach będzie w trybie rekreacyjnym? Uczeń Decyzją dyrektora szkoły jest zwolniony z WF w rok. szkol. 2017/2018 na podstawie zaświadczenia lekarskiego (stan po operacji). Lekarz prowadzący leczenie (kardiolog) zezwolił, aby chłopiec brał udział w zajęciach WF w sposób rekreacyjny bez większego wysiłku i udziału w sportach wyczynowych. Mam wątpliwość czy określenie „tryb rekreacyjny” jest możliwy podczas realizacji podstawy programowej, ponadto uczeń jest zwolniony przez lekarza, a więc nauczyciel musiałby wziąć na siebie odpowiedzialność.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka odbywa nauczanie indywidualne w domu ucznia (zapis z Orzeczenia), a de facto w domu dziadków ucznia, gdzie uczeń naprawdę mieszka. Adres dziadków nie jest adresem rejonowym. Uczeń ma zdiagnozowany ZA, zaburzenia zachowania (opozycyjno - buntownicze), zaburzenia funkcjonowania emocjonalno - społecznego, astmę oskrzelową. Chłopiec bardzo źle funkcjonuje. Otaczający świat i ludzi traktuje w kategoriach tylko zła. Nauczycielom trudno pracuje się w takiej atmosferze. Aktualnie pojawiają się oskarżenia wobec nauczycieli, że krzyczą, są niesprawiedliwi w ocenianiu chłopca, że nauczycielka uderzyła go. Nie jest to wg nauczycieli prawdą a mama twierdzi, że wierzy synowi. Nauczyciele postanowili nagrywać lekcje z chłopcem jako dowód na obronę własną. Czy mają do tego prawo?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, jak mam postąpić w sytuacji, gdy dwoje skłóconych rodziców w trakcie rozwodu podaje sprzeczne informacje na temat zgody na uczęszczanie 5-letniej córki do przedszkola. Matka chce, aby córka przychodziła do przedszkola, i ją przyprowadza, a ojciec mailem poinformował mnie, że wycofuje zgodę na przychodzenie dziecka do przedszkola w czasie pandemii. Dziecko jest przyjmowane, gdy przyprowadza je matka (czy powinnam odmówić przyjęcia go do przedszkola i odesłać do domu?), a ojciec mailowo wyraża pretensje do mnie i grozi odpowiedzialnością, jeśli córka zachoruje na COVID-19. Dodam, że w sprawie konfliktu rodziców i ich walki ze sobą skierowałam już wniosek o wgląd w sytuację tej rodziny do sądu rodzinnego – na razie bez żadnych skutków ani odpowiedzi.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole na jednym poziomie nauczyciele mogą korzystać z różnych podręczników?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic ucznia może być opiekunem wycieczki szkolnej, jeżeli nie ma w tym zakresie żadnego przeszkolenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe